איך עורכים שימוע? המדריך המלא למעסיק

כאשר עסק נמצא בשלבי הקמתו, אחד הדברים הראשונים שבעלי העסק נדרשים לעשות הוא לגייס עובדים. גיוס העובדים נעשה על פי פרמטרים שחשובים לבעל העסק, והעובדים צריכים לעמוד בסטנדרטים המצופים מהם לאורך עבודתם בעסק. חלק מהעובדים אכן משתלבים באופן הרמוני עם צרכי ומטרות העסק, אולם ישנם גם עובדים שאינם מצליחים למלא הייעוד שלשמו הועסקו מלכתחילה. במצבים כאלו, המעסיק רשאי על פי חוק לפטר העובד, אולם הוא צריך להקפיד על עמידה בחוקים הנוגעים לפיטורי עובדים, וביניהם עריכת שימוע. בשורות הבאות נסביר כיצד עורכים שימוע לעובד, מה מטרתו של הליך השימוע לפני הפיטורין ולמה חשוב במיוחד לשים לב בהקשר זה.

הליך שימוע לפני פיטורין – מה זה בכלל?

יש דברים שכל בעל עסק צריך לדעת ולהכיר, ונושא השימוע הוא אחד מהם. הליך השימוע הוא הליך שחובה לבצע ברגע שהמעסיק שוקל לסיים את ההעסקה של עובד מסוים.

הליך השימוע הוא רלוונטי לא רק במקרים שבהם המעסיק שוקל את פיטורי העובד, אלא גם במקרים שבהם, למשל, תנאי המשרה עומדים להשתנות, עומד להתרחש שינוי לרעה בהיקף המשרה, וגם במקרים שבהם העובד חתם על חוזה העסקה מצד אחד, אך מצד שני עבודתו בפועל עוד לא החלה. כמו כן, הליך שימוע יכול להיות רלוונטי במקרים שבהם העסק עומד בפני שינויים כמו סגירה מוחלטת או צמצומים.

 

עורכים שימוע לעובד? דעו כיצד לעשות זאת

לא כל שיחה עם העובד לפני הפיטורין יכולה לעמוד בתור שימוע, ויש כמה דברים שתצטרכו להקפיד עליהם על מנת שהליך השימוע יהיה חוקי ותקין. על מנת לפתוח בהליך השימוע, יש לזמן את העובד לשיחת שימוע כמה ימים לפני שהיא מתרחשת. ההזמנה שתישלח אל העובד צריכה לפרט באופן מלא את הסיבות השונות שהביאו את המעסיק לשקול את פיטוריו של העובד.

 

מה מטרתה של שיחת השימוע?

מטרת ההזמנה של העובד המועמד לפיטורין לשיחת שימוע, היא לאפשר לעובד להיערך מבעוד מועד להליך השימוע. במסגרת השימוע העובד יוכל להציג את טענותיו ולהשמיע את קולו, בניסיון להבהיר למעסיקו את עמדתו בנוגע לטענות המועלות כלפיו. במקביל, תצטרכו לוודא שהעובד יודע שלזכותו עומדת האפשרות להגיע לשימוע עם איש מקצוע כמו עורך דין, או כל אדם אחר שבו הוא יבחר כדי לייצגו.

איך עורכים שימוע המדריך המלא למעסיק
איך עורכים שימוע המדריך המלא למעסיק

על התנהלות המעסיק בזמן השימוע

את מעמד השימוע נדרש המעסיק ללוות בעריכת פרוטוקול. הפרוטוקול יסכם את הנקודות הרלוונטיות שעלו במהלך השימוע, ויהווה מסמך רשמי שעליו העובד יצטרך לחתום בסוף השימוע.

העתק הפרוטוקול יועבר אל העובד, ויישמר גם אצל המעסיק. במסגרת עריכת הפרוטוקול נדרש המעסיק להקשיב לטענותיו של העובד, מתוך עמדה הוגנת ונטולת שיפוטיות. בתום השימוע, המעסיק ישקול את דברי העובד אל מול טענותיו שלו, ויגיע להכרעה הסופית בעניין הפיטורין – אותה הוא ימסור לעובד בהמשך.

עורכים שימוע שלא בהתאם לחוק או לא עורכים שימוע כלל? צפו להשלכות

כשמעסיקים עורכים שימוע, הם צריכים להקפיד על כל הכללים הרלוונטים כך שהשימוע יוכל להיות שימוע בר תוקף, כזה שאפשר להתייחס אליו ברצינות ולבצע את השלכותיו בהתאם. ברגע שמעסיקים עורכים שימוע שלא על פי הכללים, או כאשר הם לא עורכים שימוע בכלל – יש לעניין הזה השלכות.

אז על אילו השלכות אנחנו מדברים? ובכן, קיימות השלכות נפוצות יותר שבמסגרתן המעסיק יאלץ לשלם לעובד פיצויים בעקבות הליך פיטורין שלא נעשה כחוק, וקיימות גם השלכות נדירות יותר שיכולות להוביל לביטול הפיטורין, לדוגמא.

בתי הדין השונים לעבודה מתורגלים בעניינים המדוברים, ולכן הם יודעים לקבוע את ההשלכות הנכונות עבור כל מקרה לגופו. קיימים לא מעט מקרים שבתי הדין לעבודה קובעים לגביהם שלא יהיו כל השלכות להליך שימוע שלא נערך באופן חוקי, לא השלכות מסוג ביטול הפיטורין ולא השלכות מסוג פיצויים שישולמו לעובד שפוטר – הכל תלוי בנסיבות השונות של כל מקרה ומקרה.

 

האם עובדים תובעים את מעסיקיהם במקרה שלא נערך הליך שימוע כחוק?

הכי נעים ומרגיע יהיה לחשוב שהעובדים שלכם לא יפתחו נגדכם בשום הליכים משפטיים, אבל המציאות מצביעה על אין ספור מקרים שמוכיחים בדיוק את ההפך. עובדים שזכויותיהם השונות נפגעות, מסיבות כאלו ואחרות, ממש לא מהססים לפתוח בהליכים משפטיים כנגד המעסיקים שלהם.

בעידן שבו החוק נגיש כל כך לקריאה על ידי כל אחד, כל עובד יודע בדיוק מה מגיע לו ומה לא, ומתנהל בהתאם. בתי הדין לעבודה ממש לא חסרים במקרים שבהם עובדים פותחים תביעות כנגד המעסיקים שלהם, בין היתר גם בגין סיבות שקשורות בשימוע.

 

התנהלות תקינה תוביל להצלחה – עורכים שימוע כהלכה ולא לוקחים סיכונים

גם במידה והמידע לא היה נגיש כל כך, בתור מעסיקים הדרך הכי טובה לצעוד בה היא דרך הישר והחוק. שמירה על זכויות העובדים, בין אם בתחילת עבודתם, לאורך עבודתם וכמובן גם בסיום עבודתם, היא שמירה שהיא לא פחות מחובה עבורכם. ברגע שתדעו מה מגיע לכל עובד שלכם לקבל, ותלכו בדרך שאינה מנסה לחמוק מהליכים או מתשלומים כאלו ואחרים, תוכלו להבטיח שאתם מצמצמים פוטנציאל לתביעות מצד עובדים לשעבר.

 

עורכים שימוע לעובד? אל דאגה – אתם לא צועדים בדרך הזו לבד

גם לקראת עריכת שימוע וגם בהתנהלות השוטפת הכללית שלכם בתור מעסיקים, ייעוץ וליווי מטעם עורך דין לדיני עבודה הוא הדרך הטובה ביותר לפעולה. עורך דין המתמחה בתחום דיני העבודה ומבין את רזי החוק לעומקם, יודע לייעץ למעסיק כיצד ראוי לפעול בכל תרחיש נתון, על מנת לצמצם סיכונים ולהבטיח שזכויותיו ישמרו.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.