פיצויים לעובד שפוטר בגין הקמת ארגון עובדים

במסגרת הזכויות של כל עובד בישראל, ניתן למנות גם את הזכות להתאגד במסגרת ארגון עובדים.
עם זאת, קרה לא אחת שעובד שלקח על עצמו את מלאכת הקמת ארגון העובדים, פוטר על ידי ההנהלה. זאת, משום החשש של ההנהלה שהעובדים המאורגנים עלולים להקשות עליה לנהל את העסק. בנוסף, קיים החשש מפני דרישות שהיא תתקשה לעמוד בהן. מהם היתרונות המשמעותיים של מקום עבודה מאורגן, מבחינת העובדים? האם יש קשר בין תנאי העבודה והשכר לבין הרצון להתארגן? מה אומר המחוקק לגבי יחס המעסיק להליך ההתארגנות של העובדים? מהן שיטות המאבק של המעסיקים בהתארגנות? איך יכול בית המשפט לסייע בהגנה על עובדים הנמצאים בתהליך התארגנות, או הצטרפות לארגון עובדים קיים? בכל אלו ועוד נדון בהרחבה בשורות הבאות.

היתרונות של מקום עבודה מאורגן

אף שרבים, ובכלל זה מספר לא קטן של מעסיקים, חושבים שארגוני עובדים הם מיותרים, האמת היא שעובדים מאורגנים דווקא מסייעים למקום העבודה ומוקירים אותו. בדרך כלל, הרצון של העובדים לשתף פעולה עם ההנהלה עולה אם הם מרגישים שיש מישהו שמקשיב להם ומגן עליהם ועל הזכויות שלהם. למקום עבודה מאורגן יש שני יתרונות עיקריים:

 

יתרון ראשון – שמירה על זכויות העובדים

מבחינת העובדים, ההתארגנות מסייעת להם לשמור על הזכויות שלהם, הן מהבחינה המקצועית והן מבחינת השכר. 

  • דאגה לשמירה על רמה מקצועית: בדרך כלל יש בחוק סעיפים האמורים לסייע לעובדים במקצועות שונים להגן על עצמם ולשמור על תנאי עבודה נאותים. די אם נזכיר כאן שני דברים קטנים: את החקיקה המחייבת הצבת כסאות המאפשרים למי שעובד בעמידה לשבת מדי פעם בפעם, ואת החיוב של מעסיקים באתרי בנייה להקים עבור העובדים שירותים ברמה נאותה.
  • התארגנות ודאגה לשכר העובדים: התארגנות של העובדים, פירושה גם פיקוח על פעולות המעביד בנושאי השכר. לדוגמא – פיקוח וידוא תשלום השעות הנוספות במלואן, והימנעות מלשחרר את העובדים מוקדם מהצפוי בימים שבהם אין עבודה, על מנת לחסוך בתשלומים. כשיש נציג של ארגון עובדים, דברים כאלה לא קורים. וכששכרם של העובדים נשמר, יש פחות תסיסה ומרירות בין העובדים.   
פיצויים לעובד שפוטר בגין הקמת ארגון עובדים
פיצויים לעובד שפוטר בגין הקמת ארגון עובדים

יתרון שני – שמירה על יחסי עבודה טובים

כאשר העובדים מאורגנים, ובהנחה שנציגי העובדים אכן זוכים לכבוד ולהערכה, הרי שההנהלה יכולה אפילו להסתייע בהם. למשל – אם מפטרים עובד פופולרי, אבל כזה שמבצע עבירות משמעת, גונב או פועל כנגד העסק, ארגון העובדים מסייע להנהלה להעביר את הפיטורים ללא זעזועים. כשעובדים יודעים שמישהו שומר עליהם, הם מקבלים בקלות יחסית דרישות כאלה ואחרות של ההנהלה, ופחות נוטים להכיל פעילות מכוונת ומתריסה כנגד ההנהלה.

 

היחס של בעלי העסק להתארגנות של העובדים

כאשר עובד אחד או יותר מביע את רצונו להתארגן, וכאשר התחילו להתבצע פעולות התארגנות שונות, הנטייה של בעלי העסק היא תחילה לנסות ולמנוע את ההתארגנות. לא תמיד הניסיון הוא תוצאה של רוע לב. לעיתים קרובות, המעביד רואה את עצמו באמת  ובתמים כחומת המגן של העובדים. הוא שומר עליהם, דואג לשכר שלהם, מוציא לפועל פעולות חברתיות ועוד. לפיכך, הוא רואה בארגון העובדים סוג של תחרות. ואולם אותו מעביד לא לוקח בחשבון מה יכול לקרות כאשר הוא לא יהיה בתמונה – ובדיוק לשם כך קיים ארגון העובדים. למרבה השמחה, יש בעלי עסקים ומנהלים שמבינים את זה, ומאפשרים ואפילו מעודדים התארגנות של העובדים.

שיטות המאבק של מעסיקים כנגד התארגנות עובדים

שיטות המאבק העיקריות של מעסיקים הינן הפעלת לחץ על כלל העובדים להימנע מהתארגנות, וניסיון לפטר עובדים שהם הפעילים המרכזיים בה. בעצם המאבק עוברים המעסיקים הללו על החוק, המחייב מעסיקים להימנע מהפעלת לחץ על העובדים. החוק מחייב את המעסיק לאפשר לעובדים לבצע את השלבים השונים בהליך ההתארגנות ללא כל הפרעה. במקרים קיצוניים, המעסיקים מעניקים הטבות לעובד או עובדים שמתחייבים לפעול לסיכול ההתארגנות. בבתי המשפט לעבודה נדונו לא פעם ענייניהם של עובדים שפוטרו על הרקע הזה. 

 

איך יכול בית המשפט לסייע בתהליך הקמת ארגון עובדים?

בית המשפט יכול לסייע בהליך הקמת ארגון עובדים בכך שהוא תומך במאמצים של העובדים. ביותר ממקרה אחד, פסק בית המשפט פיצויים לעובד שפוטר בגין הקמת ארגון עובדים. במקרים בהם הוכח שהעובד פעל ללא דופי, בוטלו הפיטורים. לרוב, הצורך של העובדים בהתארגנות מגיע ממקום של פגיעה, ממקום שבו המעביד מנצל את החולשה שלהם כקולקטיב וכופה עליהם הרגלי עבודה בעייתיים: לעבוד שעות נוספות ללא תמורה, לא לקחת הפסקות במהלך היום ולעבוד גם מהבית ללא תמורה הולמת. ככל שבית המשפט תומך בהם, כך העובדים יכולים לשמור טוב יותר על הזכויות שחוקי העבודה מעניקים להם.

 

על הקשר בין הקמת ארגון עובדים לבין שיפור בתנאי העבודה והשכר

לרוב, ההתארגנות החדשה אכן מביאה לשיפורים הן בתנאי העבודה והן בשכר, ובסדר הזה. בדרך כלל, ההתארגנות היא תוצאה של תנאי עבודה ודרישות שהעובדים לא תמיד יכולים לעמוד בהן, כולל ביצוע תפקידים כפולים ומנוגדים. למשל – מנהל מחסן שהוא גם מבקר, או אחראי רמפה שגם אחראי לאשר תשלומים לספקים, או שעות עבודה שתמורתן איננה משולמת. בהמשך, נכנסים העובדים המאורגנים למערכת הסכמי השכר, שלרוב משנה לטובה את השכר של כלל העובדים. בית המשפט מסייע באמצעות הטלת סנקציות כספיות על מעסיקים ומניעת פיטורים של העובדים האחראים באופן ישיר על ההתארגנות. 

 

הקמת ארגון עובדים – בשורה התחתונה

מעוניינים לדעת עוד בנושא הקמת ארגון עובדים? צרו קשר כעת ואנו נלווה אתכם לאורך כל התהליך ונסייע ביצירת התארגנות יעילה, חזקה וחוקית.

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.