הרעת תנאי עבודה מוחשית

המורכבות של יחסי עבודה בין עובד למעביר היא גדולה מאוד, לבטח בשוק העבודה הדינמי בישראל. מקומות עבודה עוברים שינויים רבים, בכל מיני הקשרים והיבטים, ולכן, משתנים גם התנאים של העובדים בהם. בחלק מהמקרים, חווה עובד הרעת תנאי עבודה ברמה כזו, שהחיים שלו משתבשים לרעה, וישנה פגיעה בו, בסטטוס שלו בחברה או, כמובן, בשכר שלו. במקרה קיצון, ישנה הרעת תנאי עבודה מוחשית דרכה הוא יכול להשיג פיצויים משמעותיים עם עזיבתו.

מצבים של הרעת תנאי עבודה מוחשית

הרעת תנאי עבודה מוחשית היא קיצונית יותר מהרעת תנאי עבודה רגילה. במקרים כאלו, העובד מרגיש בצורה משמעותית מאוד את השינוי בתנאי העבודה שלו, אך לא תמיד מדובר ביחס משפיל ומזיד מהמעסיק, אלא גם בגלל דברים שיכולים לקרות באופן טבעי. עובד שהתפטר בגלל הרעה מוחשית בתנאי העבודה שלו או בגלל נסיבות שונות שקרו במקום העבודה שבגללן לא יכול להמשיך בעבודתו, יהיה זכאי לפיצויי פיטורין, בתנאי שעבד לפחות שנה אחת במקום העבודה.

תיקון של הרעת תנאי עבודה מוחשית

עובד שחווה הרעת תנאי עבודה מוחשית צריך להתריע בפני המעסיק על הנושא, ולמנות את הסיבות שבגינן לא יכול להמשיך בעבודתו. במקרה כזה, המעסיק יכול לנסות ולתקן את המצב, ולמנוע את פיצויי הפיטורים לעובד. חשוב לציין כי עובד שהתפטר ממקום עבודה בשל הרעת תנאים מוחשית יהיה זכאי לדמי אבטלה ללא תקופת המתנה, במה שייקל מאוד על מצבו הכלכלי ברגע קשה של איבוד מקום עבודה באופן פתאומי.

חוויתם הרעת תנאי עבודה מוחשית? זה הזמן לפנות לעורך דין דיני עבודה

הדקויות שמבדילות בין הרעת תנאי עבודה לבין הרעת תנאי עבודה מוחשית היא זו שיכולה לעשות את ההבדל. על פי חוק, מדובר בשינוי משמעותי לרעה של תנאי העבודה והיחס של המעביד כלפי העובד ולא בשינוי שולי לרעה. הנסיבות שמגדירות הרעת תנאי עבודה מוחשית יכולות להיות רבות, ולכן, כאשר זה קורה, ועדיין ישנו סכסוך עבודה, חשוב לעבוד עם עורך דין דיני עבודה כדי להיות ערוכים ומוכנים לביקור בבית המשפט.

הרעת תנאי עבודה מוחשית

מהי הרעת תנאי עבודה מוחשית בזדון?

אחד המקרים הנפוצים של הרעת תנאי עבודה מוחשית ללא כוונת זדון הוא מעבר של מקום העבודה. הרבה מאוד משרדים עוברים ממקום אחד לשני, ולעיתים מתרחקים מאוד עבור עובדים מסוימים. במקרים כאלו, אין אלא לפצות את העובדים שלא יכולים להגיע יותר לעבודה זמן סביר. החוק, אגב, קובע, שהתרחקות ממקום העבודה של יותר מ – 52 ק"מ, מאפשר לעובדים להכריז על הרעת תנאי עבודה מוחשית ולקבל את הפיצויים.

דוגמאות להרעת תנאי עבודה מוחשית

שינוי בסדרי העבודה הוא עוד נושא שיכול להיות רלוונטי עבור הרעת תנאי עבודה מוחשית ולקבלת פיצויים. כך, אם שונו ההגדרות של אנשים, ללא אלמנט של קידום, או נלקחו מהם סמכויות שגרמו לירידה בשכר, גם כאן יש זכות לקבל פיצויים. כל סוג של שינוי בתנאי העבודה, כלומר – מעבר ממשרד אישי למשרד זוגי, או קבלת ציוד ישן יותר שמקשה על העבודה, יכול להיחשב בעיני עורך דין דיני עבודה להרעת תנאים שתסתכם בפיצויים.

על חשיבות הליווי של עורך דין דיני עבודה במקרים של הרעת תנאי עבודה מוחשית

אחת ההפרות היותר בוטות בתחום של הרעת תנאי עבודה מוחשית הוא עניין אי העמידה בדרישות החוק. חוקי הגנת העובדים משתנים כחדשות לבקרים ועל המעסיק להיות ער לשינויים ולעמוד בהם. מעסיק שלא עומד בתנאים, יצטרך ככל הנראה לשלם סכומים גדולים לעובדים שלו. גם מבחינת המעסיק, עבודה עם עורך דין דיני עבודה היא חשובה מאוד, והיא יכולה להיות זו שתמנע ממנו להיות חשוף לתביעות.

הרעת תנאי עבודה מוחשית – פיצויים וזכויות

עורך דין דיני עבודה אשר עובד בצמוד לעסקים, יכול להיות זה שיעזור למעסיקים למנוע מצבים של תשלומי פיצויים גדולים. ניתן להימנע מביצוע הרעת תנאי עבודה מוחשית לעובד, אך גם אם ההרעה נעשית בתום לב, ניתן למצוא פרצות בחוק (חוסר תגובה מהעובד) כדי להימנע מהפיצויים עצמם. מנגד, עובדים שחווים הרעת תנאי עבודה מוחשית צריכים לפנות לשירותי עורך דין דיני עבודה על מנת להשיג את הפיצויים, כאשר המעסיק פשוט מתנגד לנושא, ויש צורך לפנות לתביעות.

הרעת תנאי עבודה אישית או קבוצתית?

הרעת תנאי עבודה מוחשית לא חייבת להיות אישית, אלא גם איקום קיום של צווי הרחבה או הסכמים קיבוציים יכולים להתפרש ככאלה. במקרים כאלו, לבטח יש עניין של עבודה עם עורך דין דיני עבודה על מנת שיוכל לסייע בתביעה הקבוצתית של העובדים, אל מול המעסיקים, וכמובן, מצידם של המעסיקים, ישנו צורך מהותי בשכירת שירותי עורך דין דיני עבודה לבטח אם מדובר במקום עבודה גדול, בו הסיכוי לסכסוכים מול עובדים הוא קשה.

הרעת תנאי עבודה מוחשית – הוכחת זכאות ופגיעה

חשוב להבין כי הזכאות לפיצויים מותנים בכך שהיו לעובד הרעת תנאי עבודה מוחשית וזה עלול להתפרש לכל מיני כיוונים. החוק לא ברור במאת האחוזים ולכן, הרעה מוחשית לאחד, היא אינה הרעה מוחשית לאחר. לכן, ההתייעצות עם עורך דין דיני עבודה היא חשובה מאוד ויכולה לעשות סדר בבלאגן. לעיתים, הנסיבות הפכו מחמירות עם הזמן, והפגיעה הפכה ממשית רק לאחר תקופה, וגם כאן, יש להוכיח זכאות ופגיעה מוחשית.

כאשר יחסי עובד מעביד נעשים עכורים לקראת הרעת תנאי עבודה מוחשית

לא כל שינוי בסדרי העבודה מצדיק התפטרות שתסתיים בפיצויים, אך חשוב לשים לב גם לנושא של פגיעה אישית משמעותית בעובד. לעיתים, הפגיעה האישית נעשית בזדון, וזאת על רקע יחסים עכורים בין עובדים למעבידים ואפילו בשל פגיעה בגין דעות או אפילו הרקע של העובד. במקרים כאלו, עורך דין דיני עבודה יקבל עבודה קלה במיוחד, והפיצויים יכולים להגיע לסכומים גבוהים במיוחד, בימים אלו של רגישות מוגברת בניסיון להשגת שוויון חברתי.

הרעת תנאי עבודה מוחשית עלולה להסתיים בבית המשפט

נסיבות נוספות שעלולות לגרום למצב של הרעת תנאי עבודה מוחשיים הם אי תשלום או עיכוב בתשלומי השכר, אי תשלום של תנאים סוציאליים, הטבות, הסכמים קיבוציים, דמי הבראה או חופשה שנתית. כאמור, העברת מקום העבודה למקום מרוחק, התקנת מצלמות ללא ידיעת העובד, מעקב אחריו ופגיעה בפרטיותו (חובה להודיע לכל העובדים במפורט על התקנת מצלמות) ושינוי מהותי בשעות העבודה. כך למשל, אם שתידרש לעבור מחצי משרה למשרה מלאה, סופגת הרעת תנאי עבודה מוחשית, ללא כל עוררין. הנושאים של הורדה בדרגה או בשכר, הרעה בתנאים הפיזיים של העבודה או יחס משפיל, עלולים להסתיים גם הם עם תביעות פיצויים גדולות.

כיצד להימנע מהרעת תנאי עבודה מוחשית?

כל בעל עסק צריך להתייחס בצורה הוגנת ובתום לב לעובדים שלו. אם ישנן נסיבות בהן הוא יוצר הרעת תנאי עבודה מוחשית הוא צריך לדעת שיש לכך תוצאות. בכל מקרה, אם הוא מייצר כל מצב, ביודעין או במקרה, של הרעת תנאי עבודה, הוא יכול לתקן זאת, ובכל מקרה, העבודה עם עורך דין דיני עבודה באופן שוטף תעזור לו מאוד, ולבטח תעזור לעובדים הנפגעים.