התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים

פיצויי פיטורים הם בין המושגים היותר מוכרים בעולם דיני העבודה. החוק בישראל מחייב מעסיקים לשלם פיצויי פיטורין לעובדיהם במקרה של פיטורין המתבצעים בתום 12 חודשי העסקה או בעת התפטרות העובד בנסיבות מסוימות. עם זאת, לבתי המשפט בישראל מגיעות לא אחת תביעות הנוגעות להתחמקות של מעסיק מתשלום פיצויי פיטורים לעובד. במאמר זה נדון בשאלה כיצד ניתן להתמודד עם תרחיש של התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים מצד המעסיק ומהם סיכויי ההצלחה של תביעה מסוג זה.

על התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים מצד המעסיק כעילה לתביעה משפטית

אף שהחוק בישראל הנוגע לתשלום פיצויי פיטורין לעובד מגדיר בבירור את תנאי הזכאות של העובד לתשלום פיצויים בעת עזיבתו את עבודתו, לעתים מזומנות מעסיקים נמנעים מתשלום פיצויי פיטורין לעובד תחת טענות שונות ומשונות. במצבים כאלו, לעובד שמורה הזכות לפנות לאחד מבתי הדין לעבודה ולהגיש תביעה בגין התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים כנגד מעסיקם. זאת כמובן, בהינתן והעובד זכאי לתשלום פיצויי פיטורין כחוק.

 

באילו מקרים העובד זכאי לתשלום פיצויי פיטורים כחוק?

כאשר עובד מועסק במהלך שנה רצופה ויותר תחת אותו מעסיק, הוא זכאי לתשלום פיצויי פיטורים במידה ויפוטר מעבודתו ביוזמת מעסיקו. מנגד, במידה והעובד בוחר להתפטר ביוזמתו הוא בעקבות שינויים במצבו המשפחתי כגון קרוב משפחה הזקוק לטיפולו, לידת ילד מאם פונדקאית, גיוס לצבא או לשירות לאומי, או לחילופין בתרחיש של הגעתו לגיל הפנסיה – הוא עשוי להיות זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

גם סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, במידה והעובד חתום עליו במסגרת תנאי ההעסקה בחוזה שלו, מזכה את העובד בפיצויי פיטורין מתוקף מעמדו כמתפטר בדין מפוטר. סעיף 14 משחרר גם את כספי רכיב הפיצויים שנצברו לזכות העובד במכשיר החיסכון הפנסיוני שלו, אליו מפקיד המעסיק כספים על פי חוק, ומעבירם לחזקת העובד במועד סיום עבודתו אצל המעסיק.

 

התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים בנסיבות מוצדקות

בהתאם לתנאים שמנינו לעיל, היה ובחרתם בתור מעסיקים, להפסיק את העסקתו של עובד בחברתכם – או במידה והעובד נאלץ להתפטר בנסיבות המצדיקות תשלום של פיצויי פיטורין – תידרשו לשלם לו פיצויים כחוק. החריגים לעניין זה הם מצבים שבהם העובד הועזב על רקע פגיעה בכם כמעסיקים, כפי שאלו מוגדרים בסעיפים 16 ו – 17 לחוק פיצויי פיטורין.

התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים
התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים

בין התרחישים המוגדרים בחוק זה בתור עילה להמנעות מתשלום פיצויי פיטורים מצד המעסיק, ניתן למנות: עבירות משמעת קשות, הפרת אמונים, מעילה, גניבה מהמעביד וכן הלאה.

 

מה עושים אם המעסיק מתחמק מתשלום פיצויי פיטורין?

במידה ומעסיקכם לשעבר מתחמק מתשלום פיצויי הפיטורין המגיעים לכם כחוק, באפשרותכם להגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין באמצעות עורך דין דיני עבודה או בכוחות עצמכם. לשם הגשת התביעה תידרשו למלא טופס תביעה לקבלת פיצויי פיטורים, הידוע בתור טופס 705. בהקשר זה, חשוב לציין שגם אם ניתן להגיש תביעת פיצויים באופן עצמאי, מומלץ יותר להסתייע בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני עבודה, שמעורבותו בהליך גם תסייע לכם לקצר תהליכים וגם תשפר את סיכוייה של התביעה להתקבל.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה יכול לסייע במקרה של התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים?

עולם דיני העבודה הוא תחום סבוך ומורכב שהתקנות והחוקים בו משתנים תדיר. כאשר מוגשת לבית הדין לעבודה תביעה של עובד כנגד מעסיק שנאשם בהתחמקות מתשלום פיצויי פיטורין, ישנה חשיבות רבה לריכוז כל האסמכתאות הרלוונטית ובניית תיק התביעה באופן שיסייע לתובע למצות את זכויותיו מול המעסיק.

עורך דין מנוסה מתחום דיני העבודה יוכל לסייע לכם לעשות זאת באופן יעיל ולשפר את סיכויי ההצלחה של התביעה – גם מול מעסיק שמפעיל סוללה של עורכי דין מיומנים שעלולים להציג מגוון טיעונים מפתיעים כדי לתמוך בניסיון ההתמחקות של מרשם מתשלום פיצויי פיטורין.

התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים – מתי החוק נמצא לצידו של העובד?

ככל שפיצויי הפיטורים להם אתם זכאים על פי חוק, לא שולמו לכם במועדם מטעם מעסיקכם לשעבר, וככל שהמעסיק מתחמק מתשלומים אלו או מכל תשלום וסעד נוסף המגיע לכם כדין, שמורה לכם הזכות לתבוע את מעסיקכם. עם זאת, חשוב לדעת מהם הסעיפים שאתם מעוניינים לתבוע את המעסיק בגינם. האם מדובר על הליך פיטורין שבוצע באופן שנוגד את הוראות החוק, אשר נעשה כשיטה להתחמקות מתשלום פיצויי פיטורין (למשל, פיטורי עובד קבלן בחודש ה – 11 להעסקתו)?

או שמא מדובר על מקרה שבו פיצויי הפיטורים לא שולמו במסגרת הזמנים שהחוק מגדיר, או מהלך של התחמקות כוללת מתשלום פיצויי פיטורים? עורך דין המתמחה בדיני עבודה ידע כמובן למקד אתכם בסוגיות הללו כדי לשפר את סיכויי ההצלחה של התביעה.

 

עד מתי ניתן להגיש תביעה בגין התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים?

תקופת ההתיישנות לעניין הגשת תביעה בגין התחמקות מתשלום פיצויי פיטורים, עומדת כיום על שבע שנים. לפיכך, חשוב להקפיד להגיש את תביעת הפיצויים במסגרת חלון זמן זה אם ברצונכם להבטיח שהיא תתקבל. בחלוף 7 שנים מתום יחסי ההעסקה בין העובד למעסיקו, סביר כי התביעה תידחה על הסף ולכן לא מומלץ לחרוג מפרק הזמן שהחוק מאפשר לפניה לערכאות. 

 

בשורה התחתונה

אם נפגעתם ממעסיק שניסה להתחמק מתשלום פיצויי פיטורים המגיעים לכם כחוק, או לחילופין – אם הוגשה כנגדכם תביעה מצד עובד שטוען להתחמקות מתשלום פיצויי פיטורים על ידכם כמעסיקים, זהו הזמן לערב בסיפור עורך דין. מעורבות של עו"ד דיני עבודה חשובה מאין כמוה אם ברצונכם להבטיח כי מכלול טיעוניכם יוצגו כהלכה בבית המשפט ושההליך המשפטי יסתיים כשידכם על העליונה. בהצלחה!

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.