זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה

כאשר אנשים מצטרפים למקום עבודה ומתחילים בו דרך, הרבה פעמים הם חושבים שהתנאים שנקבעו להם מראש הם אלו שילוו אותם לאורך כל תקופת עבודתם במקום. למרבה הצער, בפועל מתרחשים פעמים רבות מגוון שינויים שהעובדים אינם מצפים להם, ולעתים גם לא המעסיק עצמו. חלק מהשינויים הנ"ל יכולים לעמוד תחת הגדרה של הרעת תנאי העסקה, אולם חלק מהם נגזרים מזכותו של המעסיק לשנות סדרי עבודה על פי צרכיו. היות וקיימים הבדלים גדולים בין שתי ההגדרות הללו, כדאי להבין מתי מדובר על הרעה בתנאי ההעסקה ומתי מדובר על זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה. זהו הנושא בו נעסוק בהרחבה במסגרת המדריך הבא.

הרעה בתנאים? אל תהיו כל כך בטוחים

כולנו שמחים להיות חלק ממקום עבודה שמספק לנו תנאי העסקה הולמים ומקפיד לשמור על הזכויות שלנו. אולם לצד כל הטוב הזה, חשוב להבין שעסקים עוברים שינויים גדולים לאורך הזמן, והשינויים הללו בהחלט יכולים להשפיע גם על העובדים.

למשל, עסק שמנסה להפחית בהוצאותיו ינסה לבצע שינויים שיסייעו לו בכך בדרכים שונות, אך האופן שבו השינויים האלו יבוצעו הוא זה שיקבע האם מדובר על הרעה בתנאים או על זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה. אז איך יודעים?

 

מה בין זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה לבין פררוגטיבה ניהולית?

כדי שנוכל להתחיל לדבר על זכותו של המעסיק לשנות סדרי עבודה, כדאי קודם כל להכיר את המושג פררוגטיבה ניהולית. מונח זה כולל תחתיו את הזכות של המעסיק לנהל את העסק שלו בדרך שבה הוא בוחר לנכון, תוך ביצוע פעולות שונות. כמובן, פררוגטיבה ניהולית צריכה לקחת בחשבון את שני הצדדים של המטבע – הצד של המעסיק, שמעוניין לשמור על האינטרסים העסקיים שלו, כמו גם את הצד של העובד, שהוא חלק בלתי נפרד מהמשוואה.

 

אילו פעולות נכללות תחת זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה?

זכותו של המעסיק לשנות סדרי עבודה באה לידי ביטוי באמצעות האפשרות שלו להעביר עובד מסויים ממחלקה אחת למחלקה אחרת, לדוגמא. כמו כן, סידור של משמרות העובדים באופן שונה כך שישמרו האינטרסים העסקיים של העסק, לצד אי פגיעה כלל בעבודת העובדים, העברת מקום העבודה ממקום אחד למקום אחר ועוד הם חלק מזכות המעסיק לשנות סדרי עבודה.

זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה
זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה

זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה – האם הוא יכול לעשות ככל העולה על רוחו?

דיני העבודה בישראל מגדירים את ההתנהלות הראויה והמקובלת ביחסי עובד מעביד. פעמים רבות, פעולותיו של המעסיק, ובכללותן השינויים שהוא מבצע בעסק שלו, אינן ניתנות לביצוע היות והן פוגעות בזכויות היסוד של עובד. כמו כן, חלק מהשינויים שהמעסיק יהיה זכאי לבצע יהיו מותנים באישורו של העובד ובהסכמתו בלבד.

אם כן, ניתן ללמוד שזכות המעסיק לשנות סדרי עבודה היא זכות קיימת, אך בהחלט חלות עליה הגבלות יסודיות שנועדו לשמור על העובדים בעסק.

סייגים לזכות המעסיק לשנות סדרי עבודה

בסופו של דבר, עובד ומעביד הם שני צדדים בעסקה שתכליתה היא לקדם מטרה משותפת והיא שגשוג העסק. כאשר מדובר על זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה, נדמה לעתים שהעניין נוגע אך ורק בזכויות העסק ובשמירה עליו, אך בפועל לא כך הדבר.

העובדים בעסק, בין אם הם עובדים בו לאורך שנים ובין אם הם גויסו רק לאחרונה, מצופים לרתום את מגוון הכישורים והמיומנויות שלהם על מנת לגרום לעסק לשגשג, כך שהם יוכלו ליהנות משכר הוגן, והעסק יוכל להנות מהתפתחות וצמיחה. על כן, זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה אסור שתבוא על חשבון רווחתם של עובדיו.

 

מה עושים במקרה של פגיעה בזכויות במסווה של זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה?

לצערנו, עסקים רבים לוקחים את זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה לידיים, ולבצע מגוון פעולות שדווקא לא ממש לוקחות את הצד של העובדים בחשבון. מכאן מתחילה דרך של הנחלת שינויים בעסק, שמי שבסופו של דבר נפגעים מהם הם אך ורק העובדים.

במידה ואתם מעסיקים, כדאי לדעת שפעולות מסוג זה עלולות להוביל לתביעה מצד העובדים, שכמובן תוביל להליך משפטי ארוך ומייגע, שבסופו אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים פיצויים בסכום גבוה מאוד.

 

האם עובד רשאי לתבוע את מעסיקו בגין שינוי בסדרי העבודה?

מעסיקים רבים מתבססים על הקשר האישי שהם יוצרים עם העובדים שלהם, ומתוקף היחסים הטובים הם מאפשרים לעצמם לחרוג קצת עם הגבולות. החריגה יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות תשלום שכר במועד מאוחר יותר מזה שקבוע בחוק, באמצעות ביטול משמרות ללא כל סיבה וכמובן באמצעות ניצול של זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה לרעת העובדים.

החשיבה שלאור כל אלו העובדים לא יצאו כנגדכם היא מחשבה תמימה ומאוד לא מציאותית, ולכן חשוב, לצד היחסים הטובים, לשמור גם על זכויות העובדים שלכם במלואן.

 

הגנה על זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה – דעו מה אפשרי עבורכם ומה לא

על מנת שתוכלו לממש במלואה את זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה, כדאי להתייעץ לפני כל שינוי ששוקלים לערוך, עם עורך דין דיני עבודה.

עורך דין המתמחה בדיני עבודה וזכויות מעסיקים, הוא איש המקצוע שיוכל ללוות אתכם לאורך הדרך, להצביע על המותר וגם על האסור, להתריע מפני ביצוע פעולה שאינה חוקית, וכמובן לאפשר לכם לקיים את זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה מבלי לפגוע באף אחד – לא בעובדים וכמובן גם לא בעסק שלכם.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.