ייצוג מעסיקים בדיני עבודה

בתחומים רבים בחיינו כאנשים פרטיים, ניתן לומר שהאדם מן היישוב מחזיק בידע מספק על מנת להצליח לקיים שגרת חיים ראויה. אולם בכל הנוגע לתחום המשפטים המתעדכן תדיר, ובפרט בנושאים שעניינם דיני חברות, דיני עבודה, ובצידם הכרת מכלול החוקים והתקנות הנוגעים לעולמות אלו – הלמידה היא תהליך מתמשך שמצריך התמקצעות והתעדכנות שוטפת.

היות ותפעול עסק הוא משימה מאתגרת ועמוסה מאוד בפני עצמה, לבעלי עסקים רבים לא נותר זמן, שלא לומר רצון או יכולת, להעמיק באמת ברזי החקיקה והלכות הפסיקה הנוגעות לדיני עבודה בישראל. למרבה המזל, בדיוק לשם כך קיימים עורכי דין המתמחים בעולם חוקי ההעסקה בישראל, ומספקים שירות של ייצוג מעסיקים בדיני עבודה.

במדריך הבא ננסה לגעת בכמה שיותר נקודות חשובות הנוגעות לעולם המורכב של דיני עבודה, ונעמוד על האופן בו ייצוג למעסיקים מטעם עורך דין לדיני עבודה תורם לצמיחת העסק לטווח הרחוק.

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה – באילו מצבים הוא נחוץ?

יזמים רבים חושבים במשך שנים רבות על רעיון לעסק חדש, חדשני ופורץ דרך. במיוחד בשנים האחרונות, ניתן לראות זינוק גדול במספר העסקים שנפתחים מדי שנה, אך לצערנו הרב – לא מעט גם מוצאים את עצמם בסוף השנה עם דלתות נעולות ושלטי "להשכרה".

חלק מהעסקים נכשלים בעקבות גורמים חיצוניים, אך לא מעט עסקים מוצאים את עצמם עומדים בפני סגירה מפאת טעויות בהתנהלותם של בעליהם, שהולכות והופכות מהותיות וקריטיות יותר בהיעדר טיפול הולם. ייצוג מעסיקים בדיני עבודה הוא לא פחות מקריטי למניעת מצבים מצערים כאלו.

 

האם תחום דיני העבודה הוא באמת מורכב כל כך?

לאור העובדה שחלק בלתי נפרד מההתנהלות העסקית של מרבית סוגי העסקים, כולל גם ניהול של צוות עובדים, לא די בהכרת דיני העבודה הנוגעים לפעילות העסקית של בעל העסק כיישות עצמאית. מעבידים שמעסיקים עובדים נדרשים להכיר גם את הזכויות המגיעות לעובדיהם ולפעול בהתאם.

 

על חשיבותם הרבה של הסכמי עבודה בהעסקת עובדים

אצלנו במדינת ישראל יש אווירה תמידית של "יהיה בסדר". אנחנו אומרים את צמד המילים הזה בכל סיטואציה, ובטוחים הוא יגן עלינו מכל פגע. אולם בכל הנוגע לדיני עבודה, דעו לכם שגישה כזו עלולה להיות בעוכריכם, ולמה? הסיבה לכך הינה שתנאי ההעסקה נדרשים להיות מעוגנים בחוזה מסודר ומפורט. לא מדובר כאן על עניין של רצון טוב מצד המעסיק, אלא על חובה חוקית.

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה
ייצוג מעסיקים בדיני עבודה

האם כל הסכם עבודה הוא קביל בראי החוק?

אז זהו, שממש לא. כאשר מדברים על חוזה העסקה מדברים על מסמך שצריך להיות מנוסח באופן ברור על פי כללים מוגדרים מראש שיקנו לו תוקף משפטי מחייב. כל תנאי ההעסקה שהוסכמו מול העובד וגם אלו שלא דובר עליהם בהכרח בעל פה, נדרשים להופיע בהסכם ההעסקה בצורה ברורה התואמת את חוקי העבודה בישראל.

קיימים חוזי עבודה שנחתמו בין המעסיק לבין העובד, אך הם חוזים שאינם קבילים וניתן בקלות להשתמש בהם בתור ראיה לחוסר הוגנות מצד המעסיק, וכמובן להשתמש בהם כנגדו בהליכים משפטיים שונים. זוהי, כמובן, אחת הסיבות שבגינן ייצוג מעסיקים בדיני עבודה הוא קריטי כל כך.

 

באיזה אופן ייצוג מעסיקים בדיני עבודה מגן על זכויותיו של המעסיק?

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה נועד בראש ובראשונה לעשות לכם סדר בכל הנוגע לזכויות של העובדים שלכם. כל עובד במדינת ישראל, מרגע שהוא נכנס אל שוק העבודה ועד הרגע שבו הוא יוצא לגמלאות, זכאי לקבלת זכויות יסוד מסוימות שאסור לשום מעסיק לשלול ממנו או לפגוע בהן, מכל סיבה שהיא.

זכויות סוציאליות של העובדים באות לידי ביטוי בכמה דרכים. קבלת שכר מינימום, לדוגמא, היא אחת מהזכויות האלו, כאשר שווי השכר מתעדכן מדי פעם לפעם. מלבד קבלת שכר מינימום, ישנן זכויות נוספות כגון תשלום דמי הבראה לעובד בתום שנת עבודה מלאה, ימי חופשה שלהם העובד זכאי, תשלומי פנסיה, תשלומי נסיעות, תשלומים בגין מחלה, וכן תשלומים גבוהים יותר תמורת עבודה בימי שבת וחג, כמו גם עבור שעות עבודה נוספות.

כמו כן, פיצויי פיטורין מהווים גם הם חלק בלתי נפרד מזכויותיו של העובד.

 

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה כדרך להתמודדות עם מחלוקות בין המעסיק לבין עובדיו

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה יכול להיות שימושי מאוד ברגע שעובד מחליט לתבוע את המעסיק. מחלוקות של מעסיקים עם העובדים שלהם יכולות להיווצר גם כשהמעסיק משוכנע שהוא פעל כחוק ובתום לב.

למשל, במקרה של חישוב שגוי של ימי החופשה השנתית המגיעים לעובד, תשלומי שכר שגויים בגין ימי עבודה, אי תשלום שכר או תשלום שכר בעיכוב, אי הפרשת תשלומי פנסיה לעובד במועדם, הרעה בתנאי ההעסקה המפורטים בהסכם ההעסקה ועוד.

 

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה חיוני להימנעות מתביעות של עובדים

חשוב להיות מודעים לעובדה שבמדינת ישראל, נכון לשנת 2021, מעסיקים שאינם פועלים על פי דיני העבודה שהחוק בארץ קובע, חושפים את עצמם לשלל תביעות משפטיות מצד עובדיהם וכן עובדים לשעבר שהועסקו אצלם.  ישנם מקרים שבהם מעסיק נאלץ להתמודד עם תביעה מצד עובד שפוטר או בחר לעזוב את מקום עבודתו ביוזמתו, וטוען לפגיעה בזכויותיו. לעתים מדובר בתביעה מוצדקת, כשעילת התביעה נובעת מאי ידיעת החוק מצד המעסיק.

למותר לציין כי גם כאשר המעסיק פועל בתום לב לכאורה, תביעות הנוגעות לסכסוכים עבודה בין מעסיקים לבין עובדים, מעמידות את המעסיק ואת הארגון שמאחוריו הוא עומד בסיכון. סכסוכי עבודה המגיעים לפתחם של בתי הדין לענייני עבודה בישראל, עלולים לגרום הן לפגיעה כלכלית במעסיק והן לפגיעה בשמו הטוב.

אי לכך, מעסיקים רבים בוחרים להסתייע בשירותיו של עורך דין המספק שירותי ייצוג מעסיקים בדיני עבודה. עורך דין המתמחה בדיני עבודה אחראי לעדכן את המעסיק בחובותיו על פי חוק, כדי שיוכל להימנע מהפרה של זכויות העובדים ולשמור על האינטרסים של העסק שלו מבלי לסכן את עצמו בפן המשפטי.

במידת הצורך, יכול עורך דין דיני עבודה לייעץ למעסיק גם כיצד לפעול לנוכח מחלוקות שעלולות להתגלע מעת לעת בין המעסיק לבין העובדים שלו.

 

כיצד ייצוג מעסיקים בדיני עבודה עוזר למעסיק להימנע מקשיים בהתנהלות מול העובדים?

כדי להבטיח שהעובדים שלכם יבצעו עבודה טובה עבור הארגון שלכם, כדאי בראש ובראשונה להקפיד שכל התנאים והזכויות שהובטחו להם בתחילת ההעסקה ישמרו ויבואו לידי ביטוי. בפרט כאשר מדובר בתנאים שאינם ברי מיקוח, כגון זכויות העובדים להן הם זכאים על פי חוק.

ייצוג מעסיקים בדיני עבודה מטעמו של עורך דין המתמחה בעולם תוכן זה, יאפשר לכם לכונן יחסי עבודה תקינים, חוקיים והוגנים עם העובדים שלכם, באופן שיצור תשתית של אמון בין הצדדים. חשוב לזכור כי בסופו של יום, עובד מרוצה הוא לרוב עובד שמביא ערך למעסיק, כך שהאינטרס, כמו גם הרווח – הוא הדדי.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.