כללי יסוד להעסקת העובדים בעסק שלך

העסקת עובדים בעסק היא דרך להגדיל את היקף הפעילות העסקית. לא לחינם ידוע כוח האדם בעסק בתור "ההון אנושי". עסק משגשג תלוי במידה רבה בכישוריהם של העובדים שלו, ולא פחות מכך – בנאמנות שלהם לארגון, במחויבות שלהם כלפיו ובהזדהות שלהם עם מטרותיו. פירוש הדבר הינו שעל מנת שהעסק שלכם יצליח לנסוק לגבהים חדשים, כמעסיקים עליכם לוודא שהעובדים שלכם יהנו מתנאי העסקה הוגנים וראויים. לשם כך יצרנו את המדריך שלפניכם, ובו נדון בכללי היסוד להעסקת עובדים בכל עסק בישראל.

העסקת עובדים – לב ליבו הפועם של העסק שלכם

יש להניח שהשקעתם לילות כימים בבניית העסק שלכם, הקמת סביבת עבודה אטרקטיבית ובבניית אסטרטגיה עסקית שתזניק אתכם קדימה. אולם בסופו של יום, חשוב לזכור שאתם לא עושים את זה לבד. לכן, כאשר מדברים על כללי יסוד להעסקת עובד בעסק, מדברים על מעטפת גדולה של דברים שאתם, בתור מעסיקים, תצטרכו להקפיד עליהם.

 

שמירה על זכויות העובדים – חלק בלתי נפרד מכללי יסוד להעסקת עובדים

כללי יסוד להעסקת עובדים נוגעים, בראש ובראשונה, בכל הנוגע לשמירה על זכויות העובדים שלכם. אותם כללי יסוד להעסקת עובדים הם כללי ברזל, ששום עסק לא יכול להיפתח, לעבוד ובוודאי שלא להתקדם לולא הקפדה ושמירה עליהם.

מהסיבה הזו בדיוק, חשוב להכיר את הזכויות של העובדים שלכם הרבה יותר מרק בשם שלהן, אלא גם במשמעויות שלהן ובהשלכות שהן עלולות לגרור במידה ולא תמלאו אותן.

 

העסקה חוקית של עובדים מתחילה בחתימה על חוזה עבודה מפורט

חוזה העבודה הוא אחד מבין הראשונים כאשר מדברים על כללי יסוד להעסקת עובדים. חוזה העבודה מעגן הן את הזכויות שמגיעה לעובד לקבל מכם במהלך העבודה שלו, והן את החובות שאותן הוא אמור למלא. החתמת העובדים על חוזה עבודה היא לא פחות מחובה, ולפני שהיא מתרחשת, לא מומלץ לפתוח בשום הליך עבודה.

כללי יסוד להעסקת העובדים בעסק שלך
כללי יסוד להעסקת העובדים בעסק שלך

כללי יסוד להעסקת עובדים – הקפדה על התשלומים המגיעים להם כחוק

העובדים שלכם זכאים לקבל מכם תשלום עבור מגוון רכיבי שכר והוצאות נלוות, ולפני שנפרט על כולם נתחיל מהמרכזי והעיקרי ביותר בהם – תשלום בגין העבודה שלהם. שכרם של העובדים הוא הסיבה שבגינה הם מגיעים לעבוד, והוא צריך להיות שכר שהולם את עבודתם.

בתור מעסיקים, אתם רשאים לקבוע את גובה שכר העבודה של העובדים שלכם, לפי שעה ובהתאם להיקף המשרה שלהם, אולם חשוב שתדעו ששכר המינימום בגין עבודה במשרה מלאה עומד היום על 5,300 ש"ח בחודש – 29.12 ש"ח לשעה, עבור עובדים בוגרים מעל גיל 18.

 

העסקת עובדים כרוכה גם בתשלומים נוספים מעבר לשכר העבודה

מעבר לתשלום עבור שעות העבודה, זכאים העובדים שלכם לקבל מכם תשלומים עבור נסיעות, דמי הבראה אחת לשנה והשתתפות בהפרשת תשלומים לקרן הפנסיה שלהם.

כשמדברים על העסקת עובדים כחוק, תשלומים אלו הם חלק בלתי נפרד שתצטרכו להקפיד עליהם בדיוק כמו על כל זכות אחרת שמגיעה לעובדים שלכם.

העסקת עובדים לצד השמירה על הפסקות וזמני מנוחה

העסקת עובדים ממש לא קשורה רק בשעות העבודה שלהם, אלא גם בזמנים שבהם העובדים שלכם רשאים לקחת רגע לעצמם. במשמרות של 8 שעות לפחות, מגיעות לעובדים שלכם 45 דקות שבהן הם רשאים לאכול, לשוחח בטלפון, לגלוש ברשתות החברתיות ולעשות ככל העולה על רוחם.

45 הדקות הללו אינן נספרות בחישוב שעות העבודה של העובדים, והן בגדר חובת מילוי עבורכם בתור מעסיקים.

 

תשלומים למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי – החובה שלכם כלפי העובדים

כחלק מתשלומי השכר לעובד, תצטרכו לדאוג, בתור מעסיקים, גם לתשלומים שיועברו לגורמים שונים כמו מס הכנסה או ביטוח לאומי. תשלומים אלו הם תשלומי חובה, והם משולמים ביחס לגובה המשכורת של העובדים.

 

עוד לפני שהעובד התחיל לעבוד – הוא צריך לקבל מכם את היחס הראוי

העסקת עובדים מתחילה מראיון עבודה, בו תנסו להבין האם העובד מתאים לעבודה בעסק שלכם או לא. בתור מי שמקיימים את הראיון, תצטרכו להקפיד על שאילת שאלות רלוונטיות ומקצועיות, מבלי לחדור לפרטיותם של העובדים.

כמו כן, אפליה על רקעים שונים כמו גזע, דת, מין, צבע עור ועוד היא אסורה בהחלט, לא רק כשמירה על קודים חברתיים, אלא כשמירה ממשית על החוק.

בתור מעסיקים, אתם צריכים לשמור על עמדה ניטרלית ונטולת שיפוטיות כלפי המרואיינים, ולהבטיח הזדמנות שווה לכל אחד ואחת מהם.

 

העסקת עובדים כחוק – מאיזה גיל?

כללי יסוד להעסקת עובדים נהוגעים לגילם של העובדים, הם כללים שמגדירים במפורש מי רשאי ומי אינו רשאי לעבוד אצלכם. צעירים שגילם נמוך מגיל 14 אינם מורשים לקחת חלק בשוק העבודה, וצעירים מעל גיל 14 ועד גיל 18 אינם מורשים לעבוד במסגרת של שעות נוספות. כשמדברים על כללי יסוד להעסקת עובדים, זהו אחד מכללי הברזל הבולטים ביותר.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה יסייע לכם בשמירה על כללי יסוד להעסקת עובדים בעסק?

במידה ואתם מרגישים שהנושא של כללי יסוד להעסקת עובדים בעסק שלכם מצריך בקיאות רבה בחקיקה העדכנית, או שאתם לא בטוחים איך להתחיל ובוודאי איך לשמור על הכללים לאורך זמן – ליווי מטעם עורך דין דיני עבודה הוא הפתרון הראוי עבורכם. במקום להסתבך, ודאו כי איש מקצוע מקפיד על שמירת כללי היסוד להעסקת עובדים בעסק שלכם, באופן שוטף.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.