מהי הרעת תנאי עבודה

סיטואציות רבות במקום העבודה משתנות במהלך השנים, וכך גם מעמדם של עובדים. מרבית העובדים מתקדמים ומשפרים את מעמדם ושכרם, ולכן גם נשארים באותו מקום עבודה במשך תקופה ארוכה. אלו שלא מסתדרים, לרוב עוזבים.

עם זאת, מצב הביניים הלא רצוי, שעלול לקרות בגלל תהליך או אירוע נקודתי, הוא הרעת תנאי עבודה לעובד. הרעת תנאי עבודה היא לאו דווקא רק הורדה בשכר או בהיקף הפעילות, אלא יכולה להתפרש לכמה כיוונים, כפי שנסביר במאמר זה.

מה נחשב כהרעת תנאי עבודה בראי החוק בישראל?

אל תוך הקטגוריה של הרעת תנאי עבודה יכולים להיכנס הרבה מאוד אלמנטים וזה כולל איחור בתשלום השכר לעובדים, הלנת שכר באופן חד פעמי או כדבר שבשגרה, אי מימוש של זכויות סוציאליות כמו דמי חופשה, דמי הבראה, דמי נסיעות או כל סוג של בונוס שהובטח בחוזה ולא התקבל למרות עמידת העובדים בתנאים הנקובים, ועוד.

בנוסף, פגיעה בעובד על ידי הפתחה או שינוי של שעות העבודה וכמובן – יחס משפיל או לא הוגן לעובד מסוים – הם כולם מקרים של הרעת תנאי עבודה בראי החוק.

 

הרעת תנאי עבודה במזיד או בתום לב

בכל החלטה חד צדדית של מעביד לגבי עובד, ישנה סכנה מובנית של הרעת תנאי עבודה אשר יכולה להסתיים במכה לא פשוטה למעביד. בתסריטים הגיוניים לחלוטין, העובד עלול להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורים ואף לבקש מבית הדין לעבודה לאכוף את התנאים המוסכמים לפני הרעת התנאים המדוברת. לא מדובר במצב נוח, ולעיתים הרעת התנאים נעשית לא במטרת זדון, אלא בהתאמה למצב חדש, ולכן, חשוב לדעת להיערך.

 

על הצורך בקבלת הסכמה מצד העובד לשינוי בתנאי ההעסקה

כל מעסיק צריך לדעת שלא ניתן לבצע הרעת תנאי עבודה לעובד ללא קבלת הסכמתו. כלומר, גם אם רוצים להוריד לעובד במשמרות, או לקצץ לו סמכויות (גם אם להקל עליו), יש לקבל את הסכמת העובד, ואם אפשר, אפילו בכתב. חשוב לציין כי אם העובד מקבל את התנאים ומתעכב בהגשת תביעה רשמית מעבר לזמן סביר, דהיינו שהוא מקבל את התנאים החדשים שהוצבו לו במקום עבודתו.

מהי הרעת תנאי עבודה
מהי הרעת תנאי עבודה

כיצד עורך דין דיני עבודה עשוי לסייע במצבים של הרעת תנאי עבודה?

גם אם עובד מתפטר בתוך פרק זמן סביר מן המועד שבו אירעה הרעה בתנאי העסקתו, או שהעובד לא קיבל עליו את השינוי בתנאי העבודה אך הוכרח בידי מעסיקו "ליישר קו" עם השינוי, המעסיק אינו פטור מלתת את הדין על כך.

היות ובמצב כמו זה שתואר לעיל, לא מדובר במקרה המשפטי של ויתור על זכויות בהסכמת העובד או בכריתת חוזה עבודה חדש, יש להניח כי זהו סכסוך עבודה שיוכרע רק בין כתליו של בית המשפט לענייני עבודה. במקרים כאלו, חשוב לעבוד עם עורך דין דיני עבודה מקצועי, שידע לכוון את מרשו ולעזור לו להגיע לפתרון הטוב ביותר עבורו בנסיבות הקיימות.

 

הרעת תנאי עבודה כמראה למורכבות שוק התעסוקה

שוק העבודה בישראל הוא מורכב מאוד, ויש הרבה מאוד גורמים תוך וחוץ ארגונים שגורמים לשינוי בתנאי העבודה של אנשים ויצירת הרעת תנאי עבודה באופן כזה או אחר. המצב הכלכלי, הפוליטי והסוציאלי משפטי של ישראל משפיע על האופן בו חברות מתנהלות ולכן, מעסיקים לעיתים צריכים לבצע התאמות באופן התנהלותם.

אותן התאמות לאו דווקא מגיעות ממקום רע, ולעיתים אף ממקום טוב, של שאיפה להקל על העובדים, הפצת והאצלת סמכויות, או הורדת עומסים, אך עם זאת, העובדים עלולים שלא לראות זאת כך, ויש לקבל מהם את ההסכמה לשינויים המתבצעים בתנאי העסקתם ביוזמת המעביד.

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין דיני עבודה לגבי הרעת תנאי עבודה

מעביד רשאי לפטר את העובדים שלו על פי חוק בכל זמן שירצה, ללא הסכמתם כמובן, אך שינויים באופן ההעסקה, שעלולים להתפרש בעיני העובד כהרעת תנאי העבודה שלו, מחייבים את קבלתה של הסכמה מצד העובדים. כמובן ששינוי בתנאי ההעסקה, כמו העלאת השכר לא אמור להתפרש כהרעת תנאי עבודה באף מצב.

אולם חשוב להכיר בכך שישנו קו דק בין שינויים בתנאי ההעסקה שמשרתים את העובדים לבין שינויים שעשויים להתפרש כפגיעה בזכויות, ולכן, שווה להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה באופן נקודתי, ואף באופן קבוע, אם מדובר בחברה גדולה, כדי להימנע מתקלות.

 

כיצד לבצע שינויים בתנאי העבודה בצורה מכובדת וזהירה

הנושא של קבלת אישור מהעובד לגבי שינויים בתנאי העבודה שבהם הורגל, הוא עניין מורכב כשלעצמו. חשוב לבצע את הפעולה בתום לב ולא לייצר מצב בו העובד מרגיש שדוחקים בו לחתום על חוזה חדש. הפעלת לחץ לא סביר על העובד, יכול להסתיים בתביעה שבה בית הדין לענייני עבודה עשוי לפסוק על המעסיק לשלם פיצוי גדול לעובד, שכן מדובר בניצול לרעה של כוח בנושא של הרעת תנאי עבודה לעובד.

לכן כל שינוי בתנאי העבודה צריך להיעשות בצורה מכבדת וזהירה, עם ייעוץ משפטי נקודתי, וכמובן בתום לב מצד המעסיק.

 

על מה חשוב לתת את הדעת לפני שמבצעים שינוי בתנאי העבודה?

מעביד צריך לזכור שבצד השני של המתרס נמצא עובד שמנסה לפרנס את עצמו ואת משפחתו. הוא אינו כלי ליצירת כסף, אלא אדם שיש להתחשב בו בכל עת, גם כאשר לא מרוצים ממנו. הפתרון הנוח והטוב ביותר לכולם הוא פיטורים על פי חוק, ואין ספק שזה עדיף על הרעת תנאי עבודה. עורך דין דיני עבודה שבקיא בחוק ויודע להתמודד עם אתגרים בבית המשפט, יוכל להוציא הרבה מאוד כסף עבור הלקוחות שלו, וזה משהו שיש לקחת בחשבון.

 

הרעת תנאי עבודה חייבת להיות מנומקת

הכיוון של כל עובד, בכל מקום עבודה בו הוא נמצא חייב להיות כלפי מעלה. כל סוג של הרעת תנאי עבודה וירידה כלפי מטה, חייבת להיות מנומקת. כך למשל, אם מעסיק רואה שעובד מאחר לעבודתו, או שהתפוקה שלו יורדת, ועדיין לא רוצה לפטר אותו, אלא להעניק לו תנאים שיהיו רלוונטיים למצבו החדש.

מצב חדש יכול להיות לימודים, עבודה נוספת, בן או בת זוג, ילדים חדשים, וכל מצב חדש דורש היערכות מחודשת. לכן, גם אם רוצים לייצר מצב חדש, צריך להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה ולנסח את המצב החדש על הכתב, כדי למצוא את דרך המלך מול העובד.

 

ייעוץ קבוע של עורך דין דיני עבודה למניעת הרעת תנאי עבודה ותביעות מיותרות

כדי למנוע מצב של הרעת תנאי עבודה לעובד בתום לב, שווה לעבוד עם עורך דין דיני עבודה באופן צמוד. יש עורכי דין שיודעים לתת ייעוץ באופן קבוע למעסיקים, וזאת בהתאם לסיטואציות משתנות של העובדים שלהם. העבודה הצמודה עם עורך דין מגיעה עם עלויות, אך כאשר מדובר בעסק גדול, מדובר בהוצאה קטנה יחסית לאור הבעיות שעלולות לצוץ בהמשך.

אנשים רבים מנסים לעיתים לנצל את תמימותם של מעסיקים, והקמת חומת מגן בצורת עורך דין דיני עבודה צמוד, יכולה לפתור את הבעיה.

 

בשורה התחתונה

הרעת תנאי עבודה היא רעה חולה בשוק התעסוקה הישראלי והיא מתרחשת לא מעט, הן במכוון והן בתום לב. לא הרבה מעסיקים ערים לנושא, ונקלעים לבעיות משפטיות מול עובדים ממורמרים, או כאלה שפשוט לא הבינו את "כוונת המשורר". בכל מקרה, לשני הצדדים, עדיף לעבוד עם עורך דין דיני עבודה במקרים כאלו, כדי למצות את זכויותיהם ביחסי ההעסקה ולמצוא את הפתרון האידיאלי עבורם.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.