פיצויי פיטורין – מועד התשלום לעובד שפוטר

כולנו רוצים להאמין שמערכות היחסים שבנינו במקום העבודה שלנו ישמרו לאורך הזמן, אולם בחלק מהמקרים יחסי עובד מעביד מסתיימים בטונים צורמים – בין אם בשל פיטוריו של עובד ביוזמת המעסיק שלו, ובין אם בשל עזיבת העובד ביוזמתו שלו (קרי התפטרות). כאשר עסקינן בפיטורין מצד המעסיק, על פי חוק, תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר צריך להתרחש במועד ספציפי, ועל כן כדאי להבין מראש מהו מועד תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר ואיך ניתן לאכוף את חובת תשלום הפיצויים הנ"ל. זהו הנושא בו נעסוק בהרחבה במסגרת מאמר הבא.

תשלום פיצויי פיטורין – לדעת מול מה אתם עומדים

תשלום הפיצויים מיועד למגוון רחב של סיטואציות, אך לכולן יש קו אחד זהה: תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר מיועד לעובדים שהשלימו שנת עבודה אחת לפחות אצל אותו המעסיק. עובדים שפוטרו בשלב מוקדם יותר, לא יהיו זכאים לקבלת תשלום פיצויים מסוג זה, אלא במקרים מיוחדים בהם ידון בית הדין לעבודה בהתאם לנסיבות הספציפיות.

מועד תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר – כך זה עובד

החוק מפרט באופן ברור את מועד התשלום של פיצויי פיטורין לעובד שפוטר. קיימים ארבעה סעיפים שונים בנושא הזה, וההתייחסות בפועל למועד תשלום פיצויים לעובד שפוטר תהיה אל המאוחר ביותר מביניהם. הסעיף הראשון מגדיר את מועד תשלום הפיצויים לעובד שפוטר כמסגרת זמן של עד חמישה עשר יום מהרגע שבו יחסי העבודה בין המעסיק לעובד הופסקו.

הסעיף השני מדבר על מועד תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר בתור מועד שנקבע מראש במסגרת חתימה על הסכם קיבוצי, או על צו הרחבה, שכוללים כמובן את העובד שפוטר.

בנוסף לשני הסעיפים שצוינו לעיל, קיימים שני סעיפים נוספים שנוגעים במועד תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר. הסעיף השלישי נוגע במועד שאותו קבעו ביחד העובד והמעסיק ביחד במסגרת החתימה על הסכם העבודה ביניהם. הסעיף הרביעי והאחרון בנושא מועד תשלום פיצויי הפיטורין לעובד שפוטר הוא סעיף שכולל כמה תנאים נוספים, ועל כן נפרט עליו באופן נפרד.

פיצויי פיטורין - מועד התשלום לעובד שפוטר
פיצויי פיטורין – מועד התשלום לעובד שפוטר

על חובת העובד להשיב למעסיקו ציוד ששימש אותו במסגרת עבודתו כתנאי לקבלת הפיצויים

חלק ממקומות העבודה מציעים לעובדיהם מגוון תנאים נוספים בזמן ההעסקה שלהם. למשל, עובדים רבים נהנים מרכב חברה המשמש אותם בזמן העסקתם, וכמובן שבמעמד סיום העבודה המשותפת – הם צריכים להשיב אותו לחברה. תנאים כמו זה צריכים להתמלא הן על ידי המעסיק והן על ידי העובד, ורק לאחר מילויים יועבר התשלום של פיצויי פיטורין לעובד שפוטר.

בדוגמא הספציפית, למשל, רק לאחר השבת רכב החברה לבעל העסק, יוכל העובד שפוטר לקבל את הפיצויים המגיעים לו.

טעמים לשלילת הפיצויים של עובד שפוטר

כדאי להכיר את העובדה שחלק מהמעסיקים לא ששים לשלם פיצויי פיטורים לעובד שפוטר, לא משום אי ידיעת החוק, אלא משום סברה שהעובד אינו זכאי לקבלם. סיטואציות כאלו עלולות לגרור לכדי הליכים משפטיים שונים, והם בדרך כלל יהיו נדירים ביותר, אך כדאי להכיר אותם.

מעסיקים יכולים לנסות ולשלול את כספי הפיצויים של העובד שפוטר מטעמים כמו הפרות משמעת, היעדרות ללא קבלת אישור מפורש, ניצול שעות העבודה לעניינים אישיים שונים, גניבה, פעולות רימוי שנעשו במסגרת ההעסקה במקום העבודה וכן הלאה.

פוטרתם מבלי ששולמו לכם פיצויי פיטורין מצד המעסיק שלכם? כך עליכם לפעול

עובדים רבים לא מודעים לזכויותיהם במעמד הפיטורין, ועל כן הם לא ממהרים לפתוח בהליכים שיובילו אותם לכדי קבלת הזכויות המגיעות להם. במידה ולא הועבר תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר במסגרת הזמן הקבועה בחוק, אותה פירטנו כאן למעלה, רשאי העובד לפתוח בהליך משפטי בגין הלנת שכר.

מקרים אלו יובילו אל עבר הליך משפטי, במסגרתו יצטרך המעסיק לשפוך אור על סיבת אי התשלום. בהתאם, ייקבע התשלום שעליו לשלם לעובד. לדוגמא, במקרים בהם יוכיח המעביד שהסיבה שבגינה הוא לא שילם את פיצויי הפיטורין מסיבות שלא נמצאות בידיו, הוא יצטרך להעביר את פיצויי הפיטורין בלבד, מבלי להוסיף עליהם ריבית.

מתי פיצויים לעובד שפוטר משולמים לו בפועל?

רוב התשלומים עבור פיצויים לעובד שפוטר מתרחשים בממוצע תקופתי של אחרי 45 ימים מרגע סיום ההעסקה, היות ותשלום הפיצויים מורכב משני גורמים, שכל אחד מהם מביא איתו הליכים בירוקרטיים אחרים – מורכבים יותר ומורכבים פחות. ככלל, ברגע שהמעסיק מחזיק בידיו את כספי הפיצויים, הוא צריך להעבירם לחזקתו של העובד המפוטר.

כיצד ניתן להבטיח את קבלת פיצויי הפיטורין בעזרת עורך דין דיני עבודה?

לאור האמור לעיל, ניתן להבין כי לא כל המעסיקים בישראל מקפידים על תשלום פיצויים לעובד שפוטר כחוק. על מנת לוודא שאתם מממשים את כל הזכויות המגיעות לכם, ועל מנת לשמור על מסגרת הוגנת וחוקית של מועד תשלום פיצויי פיטורין לעובד שפוטר, מומלץ מאוד לפנות להתייעצות עם עורך דין דיני עבודה, בסמוך עד כמה שניתן לעזיבתכם את מקום עבודתכם.

עורך דין המתמחה בדיני עבודה יוכל להנחות אתכם באשר לזכויותיכם הנוגעות לתנאים לקבלת פיצויי פיטורין מהמעסיק שיחסי העבודה שלכם עימו נותקו לא זה מכבר. ככל שילווה אתכם עורך דין מנוסה יותר ובעל בקיאות רבה יותר בתחום דיני העבודה, כך תבטיחו לעצמכם הליך פשוט, מהיר ויעיל יותר.