ניצול יחסי עובד מעביד – מה שכדאי לדעת

עבודה בתור שכיר בישראל מגיעה עם המון יתרונות, אך גם עם לא מעט חסרונות. היתרונות כוללים, בעיקר ביטחון תעסוקתי ושכר יציב, והחסרונות קשורים בין היתר בשעות העבודה, בצורך לקבל מרות והוראות, וכמובן, ליחסים עם המעסיק. יחסי עובד מעביד הם נושא שחייב להעסיק כל עובד אשר רוצה להצליח בשוק העבודה. עם זאת, ישנם מצבים בהם נוצר ניצול יחסי עובד מעביד מכל מיני סיבות, ועל כך יש לתת את הדעת.

מה הוא ניצול יחסי עובד מעביד

יחסי עובד מעביד הם למעשה כל מצב בו אדם אחד מעסיק אדם אחר ומשלם לו שכר. עם זאת, יחסי עובד מעביד הופכים למורכבים יותר כאשר עובד צריך לציית להוראות של מישהו שאינו מעסיק אותו באופן ישיר, וכאן המורכבות היא גדולה שכן היא משפיעה על שני הצדדים בנושאים של זכויות, חובות ויחסי גומלין.

בהרבה מקרים כאלה, נוצר מצב של ניצול יחסי עובד מעביד המובילים ליחסי מרות לא מקצועיים, כך שהם אינם פורמליים ולפיכך גם לא חוקיים.

 

ניצול יחסי עובד מעביד – חריגה מהיחסים המקצועיים למישור האישי

יחסי עובד מעביד חייבים לכלול את כל האלמנטים והזכויות של העובד, כולל שכר, תנאים סוציאליים, ימי חופשה ועוד. לכן, אם המעסיק טוען כי לא הייתה כל מערכת יחסים, יש כמה קריטריונים שנבדקים בנושא, כדי לראות את מידת התלות של העובד במעביד, גם אם אינו היה מנהלו הישיר.

בהרבה מקרים, העובד עלול להיות נתון להחלטות האחראי עליו, גם ללא קשר לצד המקצועי של העבודה, וכאן, הנושא הופך ללא חוקי, וכדאי מאוד לעובד לעבוד עם עורך דין דיני עבודה כדי להיערך למשפט לגבי פיצויים.

 

המקום של עורך דין דיני עבודה במצב של ניצול יחסי עובד מעביד

חשוב להבין כי ניצול יחסי עובד מעביד בגלל מרות הוא אירוע שיכול להסתיים בבית המשפט ולכן, העבודה של עורך דין דיני עבודה היא רלוונטית מאוד עבור המעסיקים והעובדים כאחד, במקרים שהם לא ברורים מאוד מבחינת החוק. הנושא של יחסי מרות בין מעביד לעובד הוא רלוונטי ויכול לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים, אותם חשוב להבין, לבטח אם אנשים מרגישים שהם מעורבים בכזה סוג של מערכת יחסים עם המעסיק שלהם.

ניצול יחסי עובד מעביד - מה שכדאי לדעת
ניצול יחסי עובד מעביד – מה שכדאי לדעת

ניצול יחסי עובד מעביד על רקע רומנטי

הסוג השכיח ביותר של ניצול יחסי עובד מעביד הוא על רקע רומנטי או מיני. עבור המעסיק, חשוב לדעת כי גם אם מערכת היחסים נוצרה בהסכמה ואפילו ביוזמה של הצד השני, היא אינה יכולה להתפרש בצורה דומה אצל הצד השני, ולכן יש להיזהר.

על פי חוק, כל מערכת יחסים רומנטיים מכל סוג בין עובד למעביד צריכה להיות מדווחת לגורמים הרלוונטיים, כך שיהיה ניתן להפריד בין המערכת האישית למערכת המקצועית בצורה האפקטיבית ביותר.

 

ניצול יחסי עובד מעביד לטובת בקשות אישיות

ניצול יחסי עובד מעביד יכול לבוא לידי ביטוי גם באמצעות בקשות אישיות של המעביד, שאינן קשורות לעבודה או לנושאים מקצועיים כלל. השאלה היא האם המעביד גרם לעובד לחשוב שאי ביצוע הפעולה או הפעולות הללו, יפגעו בו בצורה מקצועית אם לא יעשו אותם.

לכן, גם טובה קטנה כמו איסוף של ציוד או "קפיצה" לחנות או מקום מסוים, צריכה להילקח בחשבון על ידי המעביד. אלו בדיוק סוג הדברים אותם מחפש עורך דין דיני עבודה כאשר הוא מסתכל על תביעות הנוגעות ליחסי מרות בתוך בתי עסק.

 

ניצול יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

אחד הנושאים המורכבים בעולם של ניצול יחסי עובד מעביד הוא העניין המשפחתי. בהרבה מאוד עסקים משפחתיים, מכניסים המעסיקים בני משפחה לעבודה. לא מדובר רק בבני משפחה מהמשפחה הגרעינית, אלא גם בני דודים ואפילו חתנים וכלות, שיכולים ביום מן הימים לצאת מהמשפחה, במה שיכול לגרום למשבר גדול.

לכן, במקרים כאלו, חשוב מאוד לחתום על חוזי עבודה מסודרים, גם אם נוצרת אי נעימות בשל העובדה הזו. חשוב מאוד להפריד בין החיים המקצועיים לחיים האישיים, מכיוון שכאשר אין חוזה, ונעשות בקשות אישיות, הנושא ככל הנראה יעלה בסיומו של סכסוך בבית המשפט.

ניצול יחסי עובד מעביד – נושא עם מורכבות חוקתית

הנושא של ניצול יחסי עובד מעביד הוא מאוד מורכב גם על פי חוק, שכן יש את חובת ההוכחה, והעניינים הם לא תמיד שחור או לבן. מעבידים צריכים להיזהר מאוד באופן בו הם מתייחסים לעובדים שלהם כיום, לבטח בעידן של פוליטיקלי קורקט ומי טו. כל מערכת יחסים מול עובד צריכה להיות מגובה במסמכים הרלוונטיים, ואין לנסות ולבקש מעובדים טובות אישיות, ואף לנסות ולהימנע מכל סוג של מערכת יחסים שהיא אינה מקצועית גרידא.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מסייע למעסיקים להימנע מניצול יחסי עובד מעביד

מרבית המעסיקים הם מאוד מסודרים, אך אנשים שנוטים לעבוד בצורה שהיא יותר "פריסטייל" צריכים לשים לב לפרטים הקטנים בנושא של ניצול יחסי עובד מעביד ולכן, שווה מאוד לעבוד עם עורך דין דיני עבודה באופן שוטף על מנת להימנע מטעויות ואי הבנות. עורך דין דיני עבודה יכול לעזור מאוד בהבנת ההתנהלות מול עובדים, מה מותר ומה אסור, ולדאוג שכל אחד מהעובדים יהיה חתום על הסכמים רלוונטיים ונכונים על פי חוק.

 

תביעות ופיצויים בנושא ניצול יחסי עובד מעביד

מן העבר השני, עובדים שמרגישים שהם מנוצלים, או שהם לא מקבלים את היחס הנכון מהמעסיקים שלהם, יכולים בהחלט לתבוע לקבלת פיצויים בבית המשפט. העבודה של עורך דין דיני עבודה היא אינה זולה, ולא קל לאדם הפשוט לתבוע בבית המשפט, אך אם התיק הוא חזק, והיחס היה משפיל או לא ראוי, בתי המשפט נוטים לפסוק על פיצויים לא קטנים לעובדים.

 

ההתמודדות הנכונה עם ניצול יחסי עובד מעביד

ההמלצה למעביד היא כמובן לא לפתח כל סוג של מערכת יחסים לא הוגנת עם העובד, אך גם העובד, מצידו, צריך להיזהר, לבטח בכל מה שקשור למערכות יחסים רומנטיות או על רקע מיני. חשוב לדווח על כל מצב שכזה, וכן לנסות להתמודד בצורה נכונה עם בקשות לא מקצועיות, או יחסים שנראים לא תקינים עם אנשים שלא ממונים עליהם באופן ישיר. אלו מצבים אותם יכול עורך דין דיני עבודה איכותי לנצל מאוד, לשני הצדדים.

 

בשורה התחתונה

אופי העבודה במקומות עבודה רבים הוא כזה שיחסי עובד מעביד מהווים אלמנט חשוב מאוד בהצלחה. עם זאת, העבודה הקרובה והאינטנסיביות גורמת לכך שיש הרבה מאוד גורמים המעורבים בקבלת ההחלטות, וכן נוצרים קשרים שהם לא תמיד ראויים.

מהכאוס הזה נוצר מצב של ניצול יחסי עובד מעביד אשר לעיתים הולך ומסתבך עם הזמן. החשיבות של עורך דין דיני עבודה במצב כזה הוא גדול, לשני הצדדים, ואם נקלעתם למצב כזה, בכל אחד מהצדדים, חשוב שתדעו להצטייד באיש מקצוע שיוכל להוביל אתכם למקום הנכון.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.