פיצויי פיטורים בהתפטרות ולמרות סעיף 14 לחוק

כשאדם המועסק במקום עבודה מסוים מחליט לעזוב על דעת עצמו, עליו לדעת כי להחלטתו זו עלולה להיות השפעה פיננסית. לרוב, מעסיק יכול במצב כזה, למנוע מהעובד את קבלתם של פיצויי פיטורים שנצברו לזכותו. עם זאת, יש לא מעט מצבים שבהם גם התפטרות אינה מונעת מהעובד את מה שמגיע לו על פי חוק. מה ההיגיון מאחורי מניעת פיצויי פיטורים מאדם שהתפטר? מהו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים? מה כוחו של הסעיף הזה בשמירה על זכויות העובד? באילו נסיבות יקבל עובד פיצויי פיטורים בהתפטרות? על כך במאמר שלפניכם.

שלילת פיצויי פיטורים בהתפטרות – על מה ולמה?

פיצויי פיטורים כהגדרתם, הם פיצוי כספי שאדם מקבל או אמור לקבל, עקב העובדה שחדל להיות מועסק אצל המעסיק שלו. לכאורה, רק מעביד שפיטר עובד ביוזמתו חייב לשלם לו פיצויים. ההיגיון שעומד מאחורי הקביעה הזאת הוא שעובד שפוטר נמצא במצב של חולשה, והיכולת שלו למצוא במהירות מקום עבודה חדש ומתאים היא מוגבלת. הפיצויים נועדו לכאורה לשפר את היכולת של העובד המפוטר להתמודד עם המצב החדש שלו. ככל שתקופת ההעסקה שלו במקום עבודה אחד היא ארוכה יותר, כך הפיצויים שיקבל צריכים להיות גבוהים יותר. זאת, כיוון שהיכולת שלו למצוא מקום עבודה חדש נפגעת מעצם ההיעדרות הארוכה שלו משוק העבודה. מנגד, עובד שהחליט לעזוב מקום עבודה על דעת עצמו, המעסיק לא חייב לו דבר ובוודאי שלא מימון תקופת הסתגלות.

על שינויים בשוק העבודה והמשמעות שלהם לעניין פיצויי פיטורים ובכלל

במהלך העשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים בשוק העבודה. אחד השינויים היותר מורגשים נוגע למידת המחויבות של עובדים כלפי מקום העבודה, כלפי המעסיק וכלפי העמיתים במקום העבודה. הרצון של עובדים להחזיק מעמד באותו מקום עבודה הוא מזערי, והנטייה שלהם לעזוב מקום עבודה לטובת מקום מעניין יותר, שמציע תפקיד טוב או שכר טוב יותר, מורגשת. במצב כזה, הפיצויים לא יהיו הדבר שיחזיק את העובד ויקבעו אותו. לחילופין, האופציה לקבל פיצויים עם העזיבה יכולה להיות גורם משיכה. כך, בתוך פחות משני עשורים, הפכו הפיצויים מרשת ביטחון סוציאלית, לסוג של בונוס על התמדה.

פיצויי פיטורים בהתפטרות ולמרות סעיף 14 לחוק

מהו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין?

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין מאפשר למעסיק, בהסכמת העובד, להפקיד את הפיצויים בקופת תגמולים, בקרן הפנסיה עצמה או בקרן אחרת, לטובת העובד. כך נמצאים למעשה הפיצויים ברשות העובד וניתן למשוך אותם לאחר ההתפטרות או הפיטורין. כל מה שנדרש הוא הסכמת המעסיק למשיכה, בתקופה של ארבעת החודשים הראשונים לאחר תום יחסי עובד מעביד. בתום ארבעת החודשים, העובד יכול למשוך את כספי הפיצויים אם המעסיק לא הביע התנגדותו המפורשת לכך. הסעיף הזה מאפשר לעובד למשוך את מלוא כספי הפיצויים, גם אם הוא עזב את מקום העבודה ביוזמתו. למעשה, הסעיף הזה מחזק את עמדת העובד ומנתק את הקשר בין אופן סיום העבודה לבין קבלת הפיצויים בפועל.

קבלת פיצויי פיטורים בהתפטרות – מתי זה אפשרי?

למרות האמור לעיל, מעסיק עדיין רשאי להתנגד לתשלום הפיצויים לעובד שהתפטר. ואולם יש מקרים שבהם עובד שהתפטר יכול למשוך את הפיצויים שלו בלא שלמעביד תהיה זכות התנגדות. להלן חלק מהמקרים הללו:

הרעה במצב בריאותי של העובד

בנסיבות הללו, המעסיק לא יכול התנגד לסיום יחסי עובד מעביד. במקומות עבודה שבנויים על תקנים, המצב הפוך והמעסיק דווקא עלול ללחוץ על העובד לסיים, שזה כשלעצמו דבר פסול גם כן.

הגעה לגיל פרישה

עובד שהגיע לגיל פרישה יכול להמשיך לעבוד, אם המעסיק מעוניין בכך. אבל הוא יכול באותה המידה להתפטר ולקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לו. נשים יכולות להמשיך לעבוד עד גיל 67, כשלמעסיק אין אפשרות לפטר אותן. מצד שני, הן יכולות להתפטר בכל רגע נתון ולקבל את הפיצויים שלהן.

הרעה בתנאי עבודה

אם המעסיק העביר את המפעל או מקום העבודה למקום מרוחק, עובד שלא יכול להסתגל לשינוי יכול להתפטר ולקבל פיצויים. באותה המידה, עובד שקיבל תפקיד שהמשמעות שלו הורדה בדרגה, יכול להתפטר גם אם השכר שלו לא נפגע. גם שינוי בתפקיד שאיננו הרעה, אבל לא היה מקובל על העובד ולא בוצע בהסכמה, יכול לשמש עילה להתפטרות ולקבלת פיצויים.

לידה / אימוץ

התפטרות אחרי לידה או אחרי קבלת ילד מאומץ, יכולה להיות סיבה מוצדקת להתפטרות וקבלת פיצויים. גם קבלת ילד מאם פונדקאית או ילד למשפחת אומנה, נופלים באותה קטגוריה ואינם מאפשרים למעסיק למנוע תשלום הפיצויים.

גיוס לכוחות הביטחון

עובד שהתגייס למשטרה או חזר לצבא כאיש קבע, או התגייס לכל אחת מזרועות הביטחון, יכול לעזוב את מקום העבודה ללא חשש ולקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לו. גם נער עובד שהתגייס לצה"ל בהגיע המועד ועבד קודם במקום קבוע, יקבל את מלוא הפיצויים.

מעבר למקום מגורים מרוחק

עובד שעבר לגור במקום מגורים מרוחק, עבר לעסוק בחקלאות או עבר לגור באחד מאזורי העדיפות, יוכל להתפטר ולפדות את כספי הפיצויים. עם זאת, חשוב להדגיש שבמקרה ההפוך, המצב איננו דומה. מעבר מאזור עדיפות או מהפריפריה למרכז, איננו מזכה את העובד באופן אוטומטי בפיצויים.

מצבים נוספים המאפשרים לפדות פיצויי פיטורים הם בחירה למשרה ציבורית, (ח"כ, ראש רשות מקומות) וכיוצא באלו.

פיצויי פיטורים בהתפטרות – בשורה התחתונה

בכל הנוגע לתרחישים פרטניים לעניין פיצויי פיטורים, כדאי לפנות להתייעצות מול גורם מוסמך הבקיא בנושא, ולהתעדכן באפשרויות הקיימות למיצוי זכויותיכם. אם יש לכם צורך בסיוע מטעם עורך דין המתמחה בדיני עבודה, כדאי ליצור קשר בהקדם ואנו נעמוד לרשותכם בכל סוגיה.