פיצויי פיטורים למתפטר

העולם התעסוקתי מביא עימו לא מעט סיטואציות מורכבות, חלקן נעימות יותר וחלקן נעימות פחות. בחלק מן המקרים עובדים ממשיכים לעבוד במקום עבודתם לאורך שנים ארוכות, אולם במקרים אחרים העובדים מוצאים את עצמם מפוטרים, ובמקרים אחרים אף מתפטרים מיוזמתם.

קיימים כמה הבדלים בין עובדים מתפטרים לבין עובדים מפוטרים, וההבדלים הללו באים לידי ביטוי בעיקר בכל הנוגע לנושא הפיצויים. פיצויי פיטורים למתפטר, אם כן, הוא הנושא שנעסוק בו במאמר הבא, וננסה להבין איך הטיפול בנושא מתבצע הלכה למעשה.

עובדים מתפטרים – באילו נסיבות זה קורה?

בתור מעסיקים אתם בוודאי שואפים להגיע למצב יציב שבו העובדים שלכם מהווים צוות איתן שרץ איתכם למרחקים ארוכים. אולם למרות הרצון הטוב והתקוות הגדולות, חשוב להבין שלא אחת, עובדים בוחרים לעזוב את מקום עבודתם ממגוון סיבות שאינן תמיד בשליטתו המלאה של המעסיק.

בין היתר, מיצוי ושחיקה, מעבר דירה, קבלת משרה טובה יותר עם תנאים טובים יותר והרצון להתפתח, הם בין השיקולים המובילים עובדים להתפטר, ובמצב כזה כדאי להכיר את הזכויות כמו גם החובות שלהם כלפי המעסיק.

פיצויי פיטורים למתפטר – האם יש דבר כזה?

באופן כללי חשוב לפתוח ולהגיד כי עובד שבחר להתפטר ביוזמתו ממקום העבודה שלו, לא זכאי לקבל פיצויי פיטורים באופן עקרוני. נושא הפיצויים רלוונטי בעיקר לקהל העובדים המפוטרים ממקום עבודתם, אולם בחלק מן המקרים פיצויי פיטורים למתפטר יהפכו גם הם רלוונטיים.

למשל, קיימים מקרים אשר בהם פיצויי פיטורים ישולמו למתפטר, למשל – בתרחיש של מתפטר בדין מפוטר או כאשר העובד עבד במשך שנה שלמה אצל המעסיק וחתם על סעיף 14.

פיצויי פיטורים למתפטר לאחר שנת עבודה מלאה – בכל מצב?

הדרישה לשנת עבודה מלאה של העובד במקום עבודתו, בטרם הוא הגיש את התפטרותו, היא לא דרישה שתביא איתה באופן אוטומטי את הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים למתפטר. מדובר כאן על נסיבות מסוימות, שבמידה והן רלוונטיות, יצטרך העובד לעמוד בתנאי של שנת עבודה מלאה על מנת לקבל פיצויי פיטורים למתפטר.

פיצויי פיטורים למתפטר

פיצויי פיטורים למתפטר שעבד אצל מעסיקו לפחות במשך שנה אחת

בהתאם לחוק, פיצויי פיטורים למתפטר יוכלו לבוא לידי ביטוי במקרים אחדים, כאשר תנאי העבודה במשך שנה אחת תקף בכולם. כאשר העובד מתפטר מתוקף העובדה שהוא הגיע לגיל פרישה, הוא יוכל לקבל פיצויי פיטורים למתפטר. במידה ובן המשפחה של העובד או העובד עצמו מתפטרים בעקבות מצב בריאותי לא טוב שמצריך טיפול, גם במקרה זה הוא יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים למתפטר.

הקשר בין ילדים לבין פיצויי פיטורים למתפטר

נוסף על הסיבות שמנינו לעיל, קיימות סיבות נוספות, הקשורות בילדיו של העובד, שיאפשרו לו לקבל פיצויי פיטורים למתפטר. במקרים שבהם המתפטר עוזב את עבודתו בעקבות לידה, שכן היא מחייבת פניות לטיפול בילוד, זכאי העובד לקבל פיצויי פיטורים למתפטר, כמו גם במקרים שבהם העובד מתפטר משום שאימץ ילד שבו הוא נדרש לטפל, או מקרים בהם העובד המתפטר הופך הורה לילד מאם פונדקאית.

כל אלו יובילו לתשלום פיצויי פיטורים למתפטר. כמו כן, קבלת ילד במסגרת של משפחת אומנה, גם היא יכולה להוביל את העובד להתפטר מעבודתו, ולהיות זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

פיצויי פיטורים למתפטר שהתפטר בעקבות שינוי בתנאי העבודה

בחלק מהמקרים העובדים מתפטרים שלא בנסיבות אישיות, אלא בנסיבות הקשורות באופן ישיר למקום העבודה שלהם. כמובן שלא כל סיבה תעמוד בתור סיבה שבגינה יוכל העובד לקבל פיצויי פיטורים למתפטר, אבל במקרים שבהם מתרחשת הרעה בתנאי העבודה של העובד, הרעה שבאה לידי ביטוי באופן מוחשי, אותה המעסיק לא משפר לאחר התרעה מצד העובד – הוא בהחלט יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

גם משרד או מפעל שהעתיק את משכנו למיקום גיאוגרפי חדש, דבר שהרע את תנאי העבודה של העובד, הוא סיבה שבעקבותיה פיצויי פיטורים למתפטר יהפכו רלוונטים.

פיצויי פיטורים למתפטר שמתגייס או מתנדב

עובד שמתפטר ממקום עבודתו בעקבות גיוס לגורמים כמו צבא ההגנה לישראל, המשטרה, או שירות בתי הסוהר, כמו גם עובד שמתפטר ממקום עבודתו על מנת להתחיל בהתנדבות לשירות לאומי אזרחי, כמו גם עובד שמתפטר בשביל להתנדב למטרה ציבורית או לאומית – כל אלו יהיו זכאים לקבלת פיצויי פיטורים למתפטר.

מי יכול לייעץ למעסיק בנושא פיצויי פיטורים למתפטר?

פיצויי פיטורים למתפטר הם עולם ומלואו, ולכן מעסיקים, שממילא טרודים באין ספור נושאים לטיפול, לא רק שלא יצליחו לזכור את כל הוראות החוק הנוגעות לעניין, אלא שיתקשו לעקוב גם אחר שינויי החקיקה התכופים בנושא זה. לפיכך כל מעסיק יצא נשכר אם ידאג להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה באופן שוטף או בעת הטיפול בעזיבת עובדיו בפועל.

עורך דין דיני עבודה יסייע לך לשלם את כל מה שצריך למי שצריך

כדי שלא תמצאו את עצמכם מסתבכים, משלמים פיצויי פיטורים לעובד שאינו בהכרח זכאי להם, או נמנעים מתשלום פיצויי פיטורין כחוק לעובד שדווקא זכאי להם – הפתרון המומלץ ביותר הוא להסתייע בשירותיו של עורך דין מומחה לדיני עבודה באופן שוטף. עורך דין דיני עבודה מנוסה, מחזיק בכל הידע הדרוש להכוונת מעסיקים להתנהלות תקינה, הוגנת וחוקית מול עובדיהם, זאת במקביל למיצוי זכויותיו של המעסיק עצמו.