למי מגיע לקבל פיצויי פיטורים מוגדלים

פיטורים ממקום העבודה אינם עניין נעים. עם זאת, בחלק ניכר מהמקרים מגיעים למפוטרים פיצויי פיטורין. הפיצויים הללו נועדו להבטיח למפוטר את האפשרות לשמור על איכות החיים שלו לכל הפחות למשך תקופה סבירה, שתאפשר לו לחפש עבודה חדשה בלי לחצים מיותרים. מהם בעצם פיצויי פיטורין? איך פיצויי הפיטורים מחושבים? למי מגיעים פיצויי פיטורין? מתי עלול המעביד למנוע את קבלת הפיצויים? מתי מגיעים לעובד פיצויי פיטורים מוגדלים? מתי עובד יכול להתפטר בדין מפוטר? בשורות הבאות נעסוק באחת הסוגיות המרכזיות, שעלו לכותרות בחודשים האחרונים.

מה בין מצב כלכלי וביטחון תעסוקתי?

מדינת ישראל נמנית עם המדינות שבהן אחוזי האבטלה הם נמוכים ביותר. בתקופה שלפני הקורונה עמד אחוז המובטלים על 3.7% בערך, אחוז נמוך מאוד על פי כל אמת מידה. מגפת הקורונה הקפיצה את אחוזי האבטלה אל מעל עשרה אחוזים. במצב הזה, שבו הביטחון התעסוקתי הוא נמוך, לא פלא שעובדים רבים בודקים את הזכויות הפנסיוניות שלהם, ובכלל זה הזכות לקבלת פיצויים.

מהם בעצם פיצויי פיטורין?

לאורך כל תקופת העסקה, חייב כל מעסיק להפריש עבור העובד שלו כספים לצורך הפנסיה, וגם העובד חייב לתת את חלקו. על פי חוק, חייב המעביד להפריש לצורך העניין 18.5% מהשכר החייב של העובד ואילו העובד חייב להפריש סך של 6% מהשכר. ביחד, בכל חודש מופרשת לטובת הפנסיה קצת פחות מרבע משכורת חודשית. כל עוד העובד מועסק, ההפרשה חייבת להימשך. אם וכאשר העובד מפסיק לעבוד, קרן הפנסיה שלו עוברת איתו למקום העבודה החדש. בדרך כלל, אם העובד פוטר כדין ואם המעסיק חתם על טופס שחרור של כספי הפנסיה, יוכל העובד לפדות את חלק הפיצויים שהצטברו לטובתו אצל המעסיק, שזה בערך שליש מכלל ההפקדות.

איך מחושבים פיצויי פיטורים מוגדלים?

בכל חודש מופקד לצרכי הפנסיה סך של 24.5% מהשכר הקובע של העובד. שישה אחוזים מופקדים על ידי העובד, ואילו 18.5% על ידי המעביד. מתוך זה, 8.33% מופקדים לטובת פיצויים, שאותם מתחייב המעסיק' לשלם לעובד אם וכאשר הוא יפוטר. זה המקום לציין שהחל משנת 2010 רשאי המעסיק להפקיד גם את כספי הפיצויים בקרן הפנסיה. עד לאותה שנה, המעביד היה מחזיק ברשותו את כספי הפיצויים ומשלם אותם לעובד בהתאם למצב. על מנת להבטיח שכספי הפיצויים יגיעו לעובד בכל מקרה, מאפשר החוק למעסיק להפקיד גם אותם בקרן הפנסיה. כשמחשבים אח אחוזי הפיצויים, מתברר שעבור כל שנת עבודה מגיע לעובד שכר של חודש עבודה כפיצויים.

למי מגיע לקבל פיצויי פיטורים מוגדלים

למי מגיעים פיצויי פיטורין?

ככלל, פיצויי פיטורים מגיעים לעובד אשר עבד מעל שנה אחת במקום עבודה אחד. בנוסף, הפיצויים מגיעים לעובד אשר המעסיק פיטר אותו, כלומר הפסיק את ההעסקה של העובד מכל סיבה שהיא. אם הפסקת העבודה התבצעה כחוק ולאחר שימוע, רשאי העובד לקבל את מלוא הפיצויים שהופרשו עבורו. אם הפיטורים נעשו שלא כדין, רשאי העובד לתבוע מהמעסיק פיצויים מוגדלים. אבל בנושא הזה נעסוק בסעיף נפרד. עובד שהתפטר מרצונו, עלול לגלות שלא מגיעים לו פיצויי פיטורין. זאת, כיוון שהוא עזב את מקום העבודה מרצונו החופשי.

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים מוגדלים – במה מדובר?

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, מאפשר למעסיק הפקיד את סכום הפיצויים לקופת פיצויים או קופה אחרת, שתעמוד לרשות העובד. במקרה הזה, העובד יקבל את הפיצויים שהצטברו בכל מקרה, גם אם הוא התפטר בעצמו. לרוב, במקומות עבודה מסודרים, זה הנוהג שהשתרש בעשור האחרון. הדבר מקל על עובד שלא מעוניין להישאר במקום העבודה שלו, לעזוב ללא חשש לפיצויים שלו. מצד שני, המעביד יודע שהעזיבה של העובד לא דורשת ממנו הוצאה נוספת.

למי מגיעים פיצויי פיטורים מוגדלים?

פיצויי פיטורין מוגדלים הם פריבילגיה שעובד שמפוטר, ועל אחת כמה וכמה עובד שמתפטר, זכאי לה רק במקרים ספציפיים

פיטורין שלא כדין

עובד שפוטר שלא כדין, יהיה זכאי לפיצויים מוגדלים. לעיתים, המעביד יוזם את הפיטורים ומראש מוכן לתשלום פיצויים מוגדלים. במקרים אחרים, הפיצויים המוגדלים משולמים עקב תביעה של העובד. פיטורין שלא כדין הם פיטורין ללא הליך שימוע, או פיטורין ללא הודעה מוקדמת. בנוסף, פיטורין של אישה לאחר גיל הפנסיה לנשים (62) ולפני גיל הפנסיה הקובע, שהוא 67, עלולים להיחשב בלתי חוקיים. זאת, בעיקר עם מדובר במי שיש לה ותק ניכר בעבודה.

הסכמי עבודה

יש מקרים שבהם הסכמי עבודה ענפיים או מקומיים, מעניקים פיצויי פיטורים מוגדלים. לרוב, מדובר בעסקאות שבמהלכן מפוטר מספר גדול של עובדים עקב צמצומים.

הסכם פרישה

יש מקומות עבודה, המבטיחים פיצויים מוגדלים למי שהגיע לגיל פרישה. בדרך כלל, הפיצויים המוגדלים הם חלק מהסכם עבודה כולל.

התפטרות בדין מפוטר – מה זה בעצם?

ישנם מצבים, שבהם מעביד מעביר את העובד לתפקיד שיש בו משום הרעת תנאים. במקרים כאלה, העובד יכול להתפטר ועדיין להיחשב כמפוטר. להלן כמה דוגמאות להרעת תנאים:

1. הוספת שעות או שינוי שעות העבודה (משמרות ערב, למשל, במקום משרת בוקר),
  2. הרעת תנאים בפועל – למשל מעבר מעבודת משרד לעבודה פיזית
  3. שינוי חד צדדי בתנאי השכר – הפחתת שכר, הפחתת שעות נוספות.

פיצויי פיטורים מוגדלים – בשורה התחתונה

אם יש לך עניין בשירותיו הטובים של עורך דין איכותי לסיוע במימוש הזכויות שלך, זה בהחלט המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כעת, ואנו נסייע לך ונלווה אותך לאורך כל הדרך עד לקבל פיצויי הפיטורין להם אתה זכאי על פי חוק.