פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה

הנושא של הפרשות לפנסיה מטעם המעסיק הוא אחד הנושאים החשובים המגיעים לפתחם של בתי המשפט בישראל. מחד, אף שפרשות לפנסיה הן חלק בלתי נפרד מתנאי העסקתו של כל עובד שכיר בישראל, עבור האדם מן היישוב, שלא למד את החוק באופן מעמיק ומקיף, לא ממש ברור מתי הפרשות לפנסיה אמורות להתבצע, כמה, למה ואיך. לאור העניין הזה, מעסיקים רבים מנצלים, במכוון או בשוגג, את הבלבול בנושא זה, ונמנעים מהפרשות לפנסיה לעובדים שלהם וכתוצאה מזה, נדרשים לתת פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה.

נושא הפרשות המעביד לפנסיה דורש התייחסות ספציפית וממוקדת מצד מעסיקים ועובדים כאחד, היות ומדובר בסופו של יום בחיסכון של העובד לגיל פרישה. לאור זאת, כיום עובדים רבים בוחרים לתבוע ממעסיקיהם פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה. זהו הנושא בו נעסוק בהרחבה במאמר הבא.

הפרשות לפנסיה – לא עניין של בחירה, עניין של חובה

מאז שנת 2008, כל עובד שכיר בישראל זכאי לקבל ממעסיקו הפרשות לחיסכון הפנסיוני שלו – קרי, קרן הפנסיה, קופת הגמל או ביטוח המנהלים שברשותו. ההפרשות לפנסיה מתבצעות לאחר השלמה של שלושה חודשי עבודה אצל המעסיק, והן משולמות גם באופן רטרואקטיבי בעבור שלושת החודשים שחלפו, ומאותו רגע ואילך.

הנקודה הזו אינה נתונה לפרשנות על ידי המעסיקים, ובכל הנוגע לתשלומי הפרשות לפנסיה – מדובר על עניין שחובה עליהם להסדיר. למרבה הצער, אף שהחוק מחייב והזכויות ברורות, לצערנו לא מעט מעסיקים בישראל עדיין "מקטינים ראש" בכל הנוגע להפקדות לפנסיה עבור עובדיהם.

לעתים מדובר על ניצול התמימות של העובדים, לפעמים מדובר על חוסר סדר וארגון מצד המעסיק, ולפעמים זהו מקרה של בורות מצד המעסיק בנוגע לזכויות העובד. תהא הסיבה אשר תהא, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, כך שמעסיק שלא הפקיד את הפרשות הפנסיה של עובדיו כסדרן, מסכן עצמו בתביעת פיצויים.

 

מדוע למעסיקים מוטב שלא לקחת סיכונים מיותרים בנושא ההפרשות לפנסיה 

במידה ואתם מעסיקים, חשוב שתהיו מודעים לכך שהיעדר הפרשות לפנסיה זו עבירה ברורה על החוק. לאור הסיכון הכרוך בכניסה להליכים משפטיים מול העובדים שלכם, וגובה הפיצוי שתצטרכו לשלם בגין היעדר הפרשות לפנסיה – מוטב להקפיד על הסדרת ההפקדות לפנסיית העובדים במועדן ובמלואן.

במידה ואתם לא בטוחים כיצד להתנהל בנושא זה, כמה לשלם ועוד – כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה ורואה חשבון שמבינים בדיוק איך נושא הפנסיה עובד.

פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה
פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה

כיצד עובד יכול לקבל פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה מצד מעסיקו?

בכל הנוגע לזכויותיכם עובדים, במידה ואתם לא מקבלים בדיוק את מה שמגיע לכם, ומתמודדים עם מעסיקים שאינם מממשים את הזכויות שלכם במלואן – ישנה אפשרות להגיש תביעה כנגדם. תביעות פיצויים בגין היעדר הפרשות לפנסיה הן הליך מקובל למדי ובתי המשפט בישראל בדרך כלל מצדדים בעובד שזכויותיו הפנסיוניות נפגעו.

 

היעדר הפרשות לפנסיה – איך זה בא לידי ביטוי?

בכל מקרה שבו המעסיק אינו מעביר את מלוא תשלומי הפנסיה לעובד על פי השיעורים הקבועים בחוק, הדבר ייחשב כהיעדר הפרשות לפנסיה. לעיתים היעדר הפרשות לפנסיה בא לידי ביטוי בתור התנערות מוחלטת של המעסיק מהפקדת כספי פנסיה עבור העובד, ולעיתים ישנם מעסיקים הדואגים לנכות את ההפרשות לפנסיה משכרו של העובד, אך אינם דואגים להעברתן בפועל למכשיר החיסכון הפנסיוני שבבעלות העובד.

יתר על כן, גם הפרשות לפנסיה שמתבצעות שלא במועדן, עשויות להוות עילה להגשת תביעת פיצויים בגין היעדר הפרשות לפנסיה כנגד המעסיק שלהם.

 

הגשת תביעה לשם קבלת פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה

בכל אחד מן המצבים האלו, עובדים רשאים כאמור להגיש תביעה כנגד המעסיק שלהם בעבר או בהווה. את התביעה ואת הראיות התומכות בה, נדרש התובע לאגד באופן ראוי, על מנת להבטיח כי התביעה תטופל ביעילות בבית הדין לעבודה, וכדי שתוכלו לצאת מההליך המשפטי כשידכם על העליונה. לשם ביצוע הפעולה הזו, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין דיני עבודה.

נתבעת בגין היעדר הפרשות לפנסיה? עורך דין דיני עבודה יסייע לך להיחלץ מהתסבוכת

תביעה המוגשת לשם קבלת פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה, היא תביעה שיכולה להסתיים בכמה דרכים, וההכרעה הסופית של בית הדין לעבודה מתקבלת בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה. לכן, גם אם אתם מעורבים בתביעת פיצויים בגין היעדר הפרשות לפנסיה בתור מעסיקים שנתבעו, דעו כי עורך דין דיני עבודה הוא הכתובת עבורכם.

 

פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה: הכי חשוב שלא תוותרו על הזכויות שלכם

בין אם אתם נמצאים בנעליו של המעסיק או בצד העובד, חשוב שתכירו בזכויות ובחובות המוטלים עליכם מתוקף קיומם של יחסי עובד מעביד. במידה ואתם סבורים כי זכויותיכם כעובדים נפגעו – לרבות זכותכם להפרשות לפנסיה מצד המעסיק, אין כל סיבה להניח לעניין לחלוף מאליו, ובהחלט כדאי לנקוט בהליכים משפטיים על מנת שתקבלו את כל מה שמגיע לכם כחוק.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין בנושא פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה

על מנת לקבל פיצוי בגין היעדר הפרשות לפנסיה מצד מעסיקכם, או לחילופין – להתמודד בצורה יעילה עם תביעת פיצויים מצד עובדיכם, חשוב לפנות בהקדם לקבלת ליווי וייעוץ מטעם עורך דין דיני עבודה. עורך דין דיני עבודה מכיר לעומק את הוראות החוק הנוגעות לפנסיית חובה, ומכאן שבכוחו לסייע למעסיקים להתנהל בצורה נכונה בנושא זה, וכן לסייע לעובד למצות את זכויותיו. בהצלחה!

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.