קבלת פיצויי פיטורים

שוק העבודה שופע במעסיקים, כמו גם בעובדים. אם אם במגזר הפרטי ובין אם במגזר הציבורי, קיימים כל מיני תנאים וזכויות שצריכים לבוא לידי ביטוי ולהתממש כחוק, גם מצד העובד כלפי המעסיק, ובוודאי שגם מצד המעסיק כלפי העובד. כחלק מהעניין, קבלת פיצויי פיטורים הם חלק בלתי נפרד מהתמונה. על מנת להבטיח פיצויי פיטורים כחוק, כדי לדעת כמה דברים שישפכו אור על סיטואציות שבהן קבלת פיצויי פיטורים היא רלוונטית, כמו גם על סיטואצית שבהן היא לא. כבר התחלתם לחשוב על שאלות רלוונטיות? ובכן, אנחנו כאן בשביל לענות על כולן.

קבלת פיצויי פיטורים – למתפטרים, למפוטרים ועוד

לא מעט אנשים בטוחים שהזכות לקבלת פיצויי פיטורים שמורה אך ורק לאנשים שמפוטרים ממקום עבודתם, אבל רגע לפני שאנחנו נכנסים לעובי הקורה, כדי להבהיר מראש את הנקודה הזאת. קיימות בהחלט סיטואציות שבהן העובדים יאלצו להתפטר מיוזמתם, ועל אף העובדה הזו – הם יהיו זכאים לקבלת פיצויי פיטורים. אל דאגה, בהמשך המאמר ניגע באופן מפורט בנקודה הזו.

 

לדעת מה מגיע לכם ומה לא – זוהי נקודת הפתיחה שממנה כדאי להתחיל

הייתם רוצים לחשוב שמקום העבודה שבו השתלבתם, בין אם לאחרונה ובין אם משכבר הימים, הוא מקום העבודה המושלם. התנאים מצוינים, המשכורת טובה, היחסים שלכם עם המנהלים שמעליכם הם לא פחות ממעולים, ולכאורה אין כל סיבה שהטוב הזה יפסק. אולם לצד כל אלו, לפעמים היחסים עם מקום העבודה נפסקים, בין אם מסיבות אישיות, סיבות מקצועיות או סיבות חיצוניות.

על מנת להבין את הנושא של פיצויי פיטורים, כדאי להבין מה מגיע לכם ועל מה תוכלו להילחם במידה ולא תקבלו, וההיפך – מתי לא תהיו זכאים לקבל פיצויי פיטורים, והמלחמה שלכם תהיה לשווא.

 

קבלת פיצויים על ידי עובד שהתפטר מיוזמתו

התחלנו לספר על קבלת פיצויי פיטורים על ידי עובד שהתפטר מיוזמתו, והבטחנו להגיע לשורש העניין הזה, אז בבקשה – אנחנו מקיימים את ההבטחה.

קבלת פיצויים ברגעים שבהם העובד הוא זה שיזם את הפסקת העבודה, היא אפשרית בכמה מקרים, אך לפני שנגיע אליהם צריך להתקיים תנאי אחד, והוא שהעובד השלים לפחות שנת עבודה אחת אצל המעסיק שממנו הוא מתפטר.

קבלת פיצויי פיטורים
קבלת פיצויי פיטורים

קבלת פיצויים לעובד שהתפטר – סיטואציות אפשריות

אחרי שהעובד מוודא שאכן עבד במשך 12 חודשים רצופים אצל אותו המעסיק, הוא יוכל להמשיך לשלב הבא ולוודא האם הוא עומד באחת מהסיטואציות שמאפשרות לו לקבל פיצויי פיטורים לאור התפטרותו.

סיטואציות כמו עובד שמתפטר בעקבות מצב משפחתי שלו או של בן משפחה שמצריך טיפול, עובד שמתפטר בעקבות הגעה לגיל פרישה, עובד שהתפטר בעקבות לידת בנו מאם פונדקאית, עובד שהתפטר בעקבות גיוס לצבא ההגנה לישראל ועוד – כולן סיטואציות שיאפשרו קבלת פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר.

 

קבלת פיצויי פיטורים במקרה שהעובד פוטר ביוזמת המעסיק

לא תמיד העובד יהיה זה שיזום את הפסקת העבודה, ובחלק מהמקרים המעסיק הוא זה שמרים את הדגל ומפטר את העובד. קבלת פיצויי פיטורים במקרה כזה היא עניין של חובה, והם צריכים להיות משולמים על ידי המעסיק.

אבל מה אם הפיטורים הם תוצאה של התנהגות לא ראויה מצד העובד?

כמובן שהעניין הזה מביא איתו הסתייגות, שכן לעיתים פיטורי העובד נובעים מתוך התנהלות לא ראויה מצידו. במצבים שבהם העובד מפוטר בעקבות פעולות מרמה, גניבה, גרימת נזק לעסק במגוון דרכים ועוד, המעסיק יוכל להוכיח את הנסיבות לפיטורי העובד ולא לאפשר לו קבלת פיצויי פיטורים.

 

לקבל פיצויי פיטורים במקרים בהם העסק נסגר

לעיתים אין כל נגיעה להתפטרות מצד העובד או לפיטורים מצד המעסיק, אלא נסיבות חיצוניות הן אלו שגורמות לעסק להגיע לכדי סגירה ופשיטת רגל, ומתוקף הדברים הן יביאו גם לסיום תקופת ההעסקה של העובד.

במקרים כאלו, יהיו העובדים רשאים לפנות אל המוסד לביטוח לאומי ולפתוח בתביעה במטרה לקבלת פיצויי פיטורים.

 

לקבל פיצויי פיטורים – מתי זה אמור לקרות?

במידה והמעסיק אכן צריך לדאוג לקבלת פיצויי פיטורים על ידי העובד, במסגרת אחת מהסיבות שפירטנו כאן או סיבות אחרות שאינן צוינו אך מוגדרות בחוק, יצטרך המעסיק לוודא את קבלת פיצויי פיטורים במועדים המוגדרים מראש.

באופן עקרוני, המעסיק אמור לשלם פיצויי פיטורים לעובד במסגרת זמן של 15 ימים מיום סיום ההעסקה, אך במקרים מסוימים פיצויי פיטורים ישולמו במועד מאוחר יותר, בהתאם לנסיבות.

 

לקבל פיצויי פיטורים – לדעת מה מגיע לכם ואיך לקבל את זה

קבלת פיצויים יכולה להיות הליך קל ופשוט שנסגר ביניכם לבין המעסיק, אך בחלק מהמקרים העניין גולש אף לתחומים משפטיים והליכים ארוכים.

קבלת פיצויים היא חלק בלתי נפרד מדיני עבודה, ועל כן במקרים שבהם אתם נתקלים בקשיים – בהחלט יש דרכים להתמודד איתם בצורה ראויה. אז איך עושים את זה? פשוט מאוד – בעזרת עורך דין דיני עבודה.

 

לקבל פיצויי פיטורים בעזרת עורך דין דיני עבודה עם התמחות בפיצויי פיטורים

הדרך לקבל פיצויי פיטורים עלולה להיות מורכבת וסבוכה, ועל כן קבלת שירות מעורך דין דיני עבודה, עם התמחות ספציפית בפיצויי פיטורים, יכולה להיות הרעיון הטוב ביותר בשבילכם.

בין אם אתם מצד העובד ובין אם אתם מצד המעסיק – ייעוץ וליווי מטעם עורך דין דיני עבודה יוכלו להוביל אתכם אל עבר הצלחה.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.