שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים

דיני עבודה בחוק הישראלי מוגדרים בצורה ברורה מאוד, כך שגם מעסיקים וגם עובדים יוכלו לדעת מהן זכויותיהם ומהן חובותיהם לפני תחילת יחסי העבודה בין הצדדים, תוך כדי ההעסקה ועם תום ההעסקה. עם זאת, ברור שהאדם הפרטי לא תמיד יכול לזכור או להיות מודע לכלל הזכויות והחובות, ולכן קיימים כל מיני סעיפים, ביניהם שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים, שלא בטוח שאתם מכירים.

את הנושא של שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים, שהופך רלוונטי עבור עובדים ומעסיקים בתנאים מסוימים. מי זכאי לפיצויי פיטורים על פי חוק, ובאילו נסיבות שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים מתאפשרת, אם בכלל? כדאי לקרוא ולהכיר – כל התשובות בהמשך.

הזכאות לפיצויי פיטורים – למי, מתי ולמה?

פיצויי פיטורים הם מטריה גדולה שמכניסה תחתיה כל מיני סיטואציות, שבהן עובדים שסיימו את עבודתם במקום העבודה, מסיבות כאלו ואחרות, יכולים להיות זכאים לפיצויי פיטורים. אמנם נהוג לחשוב שפיצויי פיטורים מיועדים אך ורק לעובדים שפוטרו ממקום עבודתם, אך לעיתים גם עובדים שמתפטרים באופן יזום ימצאו את עצמם נהנים מקבלת פיצויי פיטורים. אז איפה זה מתחיל להיות בעייתי?

 

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים – האם מותר למעסיק לעשות זאת?

באופן כללי, קבלת פיצויי פיטורים לעובד בתום שנה מתחילת העסקתו אצל המעסיק, אמורה להיות ברורה לשני הצדדים – הן למעסיק והן לעובד, ויש לא מעט סיטואציות שבהן קבלת פיצויי פיטורין היא אפשרות רלוונטית. עם זאת, ישנם תרחישים רבים שבהם לא לגמרי ברור האם הזכאות לפיצויי פיטורין לעובד בעינה עומדת.

במקרים אלו מגיעות מחלוקות הנוגעות לנושא של שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים לפתחם של בתי הדין לעבודה בישראל. לצורך העניין, אם נבחן מצב בו העובד מפוטר ממקום עבודתו, לכאורה, במצב מסוג זה שבו המעסיק הוא זה שבוחר לפטר עובד מסוים, הוא נדרש לשלם לו פיצויי פיטורים ככל שאותו עובד השלים שנת עבודה מלאה אצל המעביד.

אך מה קורה בתרחיש שבו העובד פוטר מעבודתו בנסיבות של מעילה באמון המעסיק או עבירה שיש עמה קלון? במצבים מסוג זה, שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים בהחלט עומדת על הפרק, כפי שנסביר בהמשך.

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים
שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים

באילו נסיבות שלילת הזכאות לפיצויים מתאפשרת?

שלילת הזכאות לפיצויים היא אפשרות ריאלית עבור מעסיקים שפיטרו את העובדים המדוברים מטעמים של התנהלות לא ראויה במסגרת עבודתם בארגון.

למשל, התנהלות שכללה פעולות מרמה, גניבה, הטרדה מינית ועוד יכולות בהחלט לעמוד בתור סיבה מספקת עבור שלילת הזכאות לפיצויים מהעובד המדובר.

במקרים כאלו, אין כל מנוס אלא לפטר את העובד, שכן התנהלותו היתה לא ראויה ופגעה בסביבת העובדים, כמו גם בעסק עצמו. ככל שניתן יהיה להוכיח באופן ראייתי את הנזק שגרם אותו עובד למעסיק, שלילת הזכאות לפיצויים תתאפשר.

 

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים במקרים שבהם העובד מתפטר מיוזמתו

ציינו בקצרה את העובדה שלעיתים פיצויי פיטורים מגיעים גם לעובד שמתפטר באופן יזום ממקום עבודתו, אך גם כאן האפשרות של שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים הופכת רלוונטית במגוון מקרים.

ראשית, על מנת שעובד בכלל יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים בזמן שהוא מתפטר, הוא צריך לעשות זאת אחרי השלמה של שנת עבודה אחת לפחות במקום העבודה. מנקודת המוצא הזו, אפשר להתחיל לדבר על הסיטואציות השונות.

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים בהקשר של הרעה בתנאי ההעסקה

אז בואו נתחיל מלדבר על סיטואציה שבה מקום העבודה מבצע פעולות שגורמות להרעה מוחשית בתנאי העבודה. בסיטואציה שכזו, רשאי העובד להתפטר מטעם שינוי לרגע של התנאים שאליהם הוא רגיל, אולם הוא צריך להתריע למעסיק על כך מראש.

אז איך שלילה זו הופכת רלוונטית כאן? ובכן, התריע העובד למעסיק על כוונתו להתפטר, בעקבות העניין החליט המעסיק לשפר בחזרה את תנאי העבודה ולהחזיר אותם למצבם הקודם, ובכל אופן החליט העובד להתפטר – שלילת הזכאות לפיצויים תיכנס לתוקף.

 

שלילת הזכאות לפיצויים לעובד שהתפטר בעקבות מעבר דירה

החוק מגדיר בצורה ברורה ביותר את הנסיבות שבהן מעבר דירה יעמוד בתור סיבה ברת תוקף להתפטרות העובד. כמו כן, לצד הנסיבות, חשוב להבין שעל מנת שעובד שהתפטר אכן יקבל פיצויי פיטורים בעקבות מעבר דירה, הוא יצטרך להציג מסמכים מסויימים, ואף להתגורר במקום מגוריו החדש במשך לפחות 6 חודשים רצופים.

בסיטואציות שכאלו, עובד שלא ישלים לפחות 6 חודשי מגורים רצופים במקום מגוריו החדש, עלול להתמודד עם שלילת הזכאות לפיצויים עבור הסיטואציה הנוכחית.

 

הקשר בין הסכם קיבוצי לבין שלילת הזכאות לפיצויים

חלק ממקומות העבודה עובדים עם הסכם קיבוצי, שעליו חתומים עובדי המקום כולם. במידה ובמסגרת הסכם קיבוצי נקבע כי פיצויי פיטורים הם לא חלק מתנאי הפיטורים, שלילת הזכאות להם תהפוך רלוונטית גם במקרים אלו.

 

שלילת הזכאות לפיצויים – זה קורה כל כך בקלות?

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים לעובד היא לא עניין של מה בכך. בין אם אתם מעסיקים המעוניינים לשלול זכאות לפיצויי פיטורים של עובד, ובין אם אתם עובדים שהמעסיק מעוניין לשלול מהם את הזכאות לפיצויי פיטורים – מדובר על הליך שידרוש משני הצדדים הבהרות והוכחות לצדקתם, שאיתם אתם ממש לא רוצים להתמודד בעצמכם.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה יכול לסייע בנושא שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים?

במצבים רגישים מעין אלו שתוארו במאמר זה, נדרש סיוע משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בעולם דיני העבודה, ומכיר את הוראות החוק על בוריין. לכן ייעוץ מטעם עורך דין דיני עבודה, עם התמחות ספציפית בפיצויי פיטורים, הוא התשובה לפני שפועלים.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.