שעות נוספות: המדריך המלא

מקום העבודה שלנו אמור להיות מקום שאליו אנחנו שמחים להגיע, ומאושרים לתת מעצמנו ומהיכולות שלנו על מנת לפתח אותו. בין אם מדובר על מקום עבודה משרדי, עבודת מלצרות בבית קפה או במסעדה, עבודת הוראה במוסדות לימודיים או אקדמאיים ועוד – כל אדם שמגיע לעבודה אמור לאהוב את מה שהוא עושה, ולתת את המקסימום שלו באהבה וברצון.

בחלק מהמקרים הדבר אכן עובד בצורה הזו, ומרוב חשק ותשוקה להעניק מעצמנו למקום העבודה – אנחנו חורגים גם לעבודה בשעות נוספות. הנושא של שעות נוספות הוא אחד הנושאים שהכי חשוב להכיר, הן מצד העובדים והן מצד המעסיקים, משום שמדובר כאן על נושא שקיימת עבורו התייחסות נפרדת וספציפית לו.

אז מה צריך לדעת על שעות נוספות? מאיזה שלב בזמן המשמרת השעות נחשבות בתור שעות נוספות? כל מה שצריך לדעת בנושא של שעות נוספות מפורט במסגרת מדריך זה.

שעות נוספות  – במה מדובר?

כאשר מדברים על שעות נוספות, מדברים על מונח שההגדרה שלו היא לא הגדרה יחידה וכוללנית. בכל מקום עבודה מוגדרות מכסות של שעות עבודה שמוגדרות בתור שעות עבודה רגילות, ואילו לאחריהן – תחל הספירה של שעות נוספות. הדבר תלוי על פי אופי העבודה, ובהתאם ליום עבודה מלא או שבוע עבודה מלא. מכאן, שלאחר עבודה של 8.6 שעות, או של 7 שעות ו -36  דקות – בהתאם ליום עבודה, תחל הספירה של שעות נוספות.

 

עבודה בשעות נוספות – איך מגיעים למצב כזה?

כל מקום עבודה מחזיק במכסת עובדים מסוימת. העובדים אמורים להיות בכמות שמכסה את כלל שעות העבודה, לפי משמרות של יום, צהריים, ערב ולילה בחלק מהמקרים. לעיתים, במצבים כמו מחסור בכוח אדם, עבודה מוגברת שמצריכה עוד זוגות ידיים עובדות או בשל לחץ של משימות שטרם הושלמו – יתבקשו העובדים לעבוד שעות נוספות.

 

מהו התגמול עבור שעות נוספות שאותו אמורים המעסיקים לשלם לעובדיהם?

החישוב של שעות נוספות עובד על פי האופן הבא: מרגע שסיימו העובדים את שעות העבודה הרגילות שלהם, ועוברים לעבודה בשעות נוספות, יחשבו השעתיים הנוספות הראשונות בתור שעות עבודה נוספות בתגמול של 125% משכרם של העובדים, ואילו בעבור כל שעה מעבר לשעתיים הנוספות הראשונות, ישולם להם סכום של 150% משכרם הרגיל.

שעות נוספות המדריך המלא
שעות נוספות המדריך המלא

כיצד שעות נוספות באות לידי ביטוי בפועל?

כל עובד שמגיע למקום העבודה, יודע אילו שעות עבודה הוקצו לו באותו יום עבודה. ניקח לדוגמה סיטואציה שבה עובד מסוים אמור להגיע למשמרת שמתחילה בשעה 10:00 בבוקר ועד השעה 18:30 בערב. היה והעובד הגיע למקום עבודתו בשעה 9:00 במקום בשעה 10:00 – תיחשב שעת העבודה הזו בתור שעה נוספת של עבודה.

כמו כן, היה והעובד הגיע למקום עבודתו בשעה 10:00 כמתוכנן, אך סיים את משמרתו בשעה 19:30 – גם במקרה זה תיחשב שעת העבודה הזו בתור שעה נוספת של עבודה. למעשה, בין אם השעות הנוספות התקיימו לפני המשמרת ובין אם אחריה, כל עוד הן חרגו משעות העבודה המקובלות – הן יחשבו בתור שעות נוספות.

 

האם כלל העובדים זכאים לקבלת גמול עבור שעות נוספות?

באופן כללי, כל אדם ששעות עבודתו חורגות משעות העבודה המקובלות שלו – זכאי לקבלת תשלום עבור שעות נוספות. לעומת זאת, חשוב לציין שבהחלט קיימים לא מעט מקצועות שבהם לא ישולמו שעות נוספות לעובדים. אלו הם מקצועות שמתוקף היותם דורשים עבודה שלעיתים חורגת משעות העבודה המקובלות, כמו עבודות שיטור, עבודות בשירות בתי הסוהר ועוד.

באופן כללי, חשוב שכל עובד ידע בדיוק מהן הזכויות שלו ומהן החובות שלו, בהתאם למקום העבודה שבו הוא עובד, גם בנושא של שעות נוספות.

מה קורה כאשר עובד מסוים זכאי לתשלום עבור שעות נוספות אך לא מקבל אותו?

לצערנו, שוק העבודה מורכב גם ממעסיקים ששומרים על החוק ומקפידים למלאו כהלכה, ובהתאם לשמור על כלל הזכויות השייכות לעובדים שלהם, אולם לצידם קיימים לא מעט מעסיקים שאינם לוקחים את החוק בחשבון, ואינם ממהרים למלא אותו באופן תקין.

לא מעט עובדים נאלצים להתמודד עם הלנת שכר של שעות נוספות, בין אם בשל חוסר תשומת לב ותום מצד המעסיק, ובין אם באופן מכוון. ברגע כזה, שבו העובד לא מקבל את התשלום שמגיע לו, הוא בהחלט זכאי לפנות לעורך דין דיני עבודה ולפתוח בתביעה כנגד המעסיק שלו.

 

עורך דין דיני עבודה ושעות נוספות – שני מושגים שהולכים יד ביד בשוק העבודה

באופן כללי, כל עובד שחש שנעשתה לו פגיעה כזו או אחרת, מכל סוג שהוא, מצד המעסיק שלו – רשאי לפנות לעורך דין דיני עבודה על מנת לפנות להליך משפטי כנגד מעסיקו. ברגע שעובד לא מקבל את התגמול עבור שעות נוספות שאותן הוא עבד, מדובר על סיבה מספקת על מנת לפנות לעורך דין דיני עבודה ולפתוח בהליך.

בשלב הראשון, יישלח אל המעסיק מכתב התראה מטעם עורך דין דיני עבודה, ובהמשך ייפתחו כנגדו הליכים משפטיים.

 

מעסיקים? כך תמנעו מהלנת שכר של שעות נוספות

במידה ואתם מחזיקים בעסק או בחברה שנמצאים בהם עובדים, כדאי להימנע כמה שיותר מראש מסאגת ההליכים המשפטיים, הן מנסיבות של אי תשלומי שעות נוספות והן מנסיבות אחרות.

על מנת להצליח לממש את כלל זכויותיהם של העובדים שלכם, כדאי שלצידכם יעמדו אנשי מקצוע כמו רואה חשבון, חשבי שכר, עורך דין דיני עבודה ועוד, על מנת לוודא שאתם לא פוסחים על שום שלב בדרך, ועל כל תשלום שמהווה זכות בסיסית עבור כל עובד או עובדת. במידה ואתם מוצאים את עצמכם בעיצומה של סאגה משפטית בשל אי תשלום שעות נוספות או מחלוקות אחרות – עורך דין דיני עבודה יוכל לסייע גם לכם.

 

מה קורה בתום ההליך המשפטי שנפתח בגין אי תשלום שעות נוספות?

מערכת המשפט רואה בחומרה רבה את כל נושא הלנת השכר בכלל, ואת כל נושא אי התשלום בגין שעות נוספות בפרט. מערכת המשפט מנסה להרתיע עד כמה שניתן את המעסיקים מלבצע פעולות של התחמקות מתשלום עבור זכויות נוספות, ולכן היא פוסקת בלא מעט מקרים על תשלומים גבוהים מאוד של קנסות, פיצויים ותשלום עבור ההוצאות המשפטיות של העובד.

כמובן שלאורך ההליך המשפטי עורך דין דיני עבודה, מטעם כל אחד משני הצדדים – הנתבע והתובע, יצטרך להציג בפני מערכת המשפט מספיק ראיות והוכחות, על מנת שהפסיקה אכן תוכל להכריע על אותם פיצויים ותשלומים.

 

עורך דין דיני עבודה – הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם אי תשלום שעות נוספות

פתיחה בהליך משפטי באופן עצמאי עלולה לעלות בתוהו, ולכן ייצוג וליווי מטעם עורך דין דיני עבודה הם הדרך הטובה ביותר להתמודדות. עם הניסיון, הידע והכלים שהוא צבר לאורך השנים, יוכל עורך דין דיני עבודה להוביל אתכם אל עבר התוצאה הרצויה של ההליך. בהצלחה!

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.