תביעה לתשלום פיצויי פיטורין – מדריך לעובד/ת

כאשר עובד מפוטר ממקום העבודה שלו או כאשר אותו עוהג מפסיק לעבוד אצל מעסיקו בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורין על פי חוק, תביעת הפיצויים חייבת להתבצע בצורה מסודרת. זאת, כיוון ששום קרן פנסיה אינה משלמת פיצויים באופן אוטומטי, אלא רק לאחר הגשת תביעה לתשלום פיצויי פיטורין. באילו נסיבות זכאי עובד לקבל פיצויי פיטורין? אילו מסמכים נדרשים כדי שהעובד יוכל להגיש לקרן הפנסיה תביעה למשיכת פיצויים? מהם השלבים בדרך להגשת תביעה לתשלום פיצויי פיטורין? מדריך.

פיצויי פיטורין – על מה ולמה?

פיצויי פיטורין הם הפיצויים שהמעביד משלם לעובד במקרה שהוא מחליט לסיים את ההעסקה של עובד שהועסק אצלו תקופה המזכה אותו בפיצויים. אם העובד מסיים את העבודה שלו ביוזמת המעביד, ההיגיון אומר שהמעביד צריך לפצות אותו על ההשקעה שלו במקום העבודה. הפיצויים נועדו לשרת את העובד ולעזור לו לעבור את תקופת ההסתגלות שאחרי הפיטורים, באופן הטוב ביותר האפשרי. הפיצויים נחוצים מאוד דווקא בתקופות שבהן אפשרויות התעסוקה מוגבלות ולוקח זמן לעובד למצוא את עצמו במקום עבודה חדש. אם זאת, העובד רשאי להימנע ממשיכת הפיצויים, אם הוא איננו מעוניין בהם בזמן נתון, או לדחות אותה.

באילו נסיבות זכאי עובד לקבלת פיצויי פיטורין?

עובד אשר עבד במקום עבודה לאורך תקופה המזכה אותו בפיצויים, זכאי לקבלת פיצויים בנסיבות הבאות:

פיצויי פיטורין

אם המעסיק מחליט לפטר את העובד מכל סיבה שהיא (למעט פלילית – גניבה מהמעביד או מעילה), הוא חייב לשלם לעובד את מלוא הפיצויים שמגיעים לו.

התפטרות בעקבות הרעת תנאים

אם הוצע לעובד תפקיד ברמה נמוכה מזאת שהוא מבצע הוא זכאי להתפטר ובכל זאת לקבל את כל זכויותיו כאלו פוטר. לדוגמה – מנהל מחסן שהוצע לו להיות מחסנאי פשוט, או מנהל מחלקה שהוצעה לו משרת סגן מנהל. זאת, גם אם לא הייתה פגיעה בשכר.

תביעה לתשלום פיצויי פיטורין – מדריך לעובד ת

פיצויים בעקבות מעבר דירה לאזור מרוחק

אם העובד עובר לגור באזור מרוחק, הוא זכאי לפיצויי פיטורין למרות שהוא עזב ביוזמתו.

גיוס לכוחות הביטחון

מי שגויס לשירות, או מי שסיים את שירותו וחוזר לצה"ל או למשטרה לאחר תקופת עבודה באזרחות, יהיה זכאי לתשלום פיצויים.

ישנם עוד מגוון מצבים, אבל ארבעת המצבים שהוזכרו מייצגים נאמנה את המצבים שבהם העובד זכאי לקבל פיצויים.

המסמכים הדרושים לעובד בעת הגשת תביעה לתשלום פיצויי פיטורין

לפני שעובד מתחיל תהליך של תביעה לתשלום פיצויי פיטורים, הוא צריך להצטייד במסמכים הבאים

1. טופס מהמעביד, המציין את כלל ההפקדות לזכותו בקרן הפיצויים.
  2. טופס הסכמה של המעביד לשחרור כספי הפיצויים. עם זאת, אם העובד לא משחרר את כספי הפיצויים באופן מיידי, הוא יכול למשוך את הפיצויים ללא צורך באישור המעביד, לאחר 4 חודשים מיום העבודה האחרון שלו. זאת, כמובן, בתנאי שהמעביד לא העביר התנגדות לתשלום הפיצויים.
  3. טופס משיכה מטעם קרן הפנסיה, או הקרן שבה הופקדו הפיצויים. לכל חברה יש טופס ייעודי, שחובה למלא אותו בצורה הנכונה והטובה ביותר. כל טעות עלולה לגרום לעיכוב בקבלת הכספים.
  4. צילום של תעודת זהות כולל ספח, של העובד.
  5. אישור ניהול חשבון או המחאה מבוטלת על חשבון שהעובד רשום בו, כבעלים או כמורשה חתימה. לא ניתן להעביר פיצויים לחשבון שאיננו שייך לעובד עצמו. כיום קל מאוד להנפיק אישור ניהול חשבון, ומרבית הבנקים מאפשרים להפיק אישור כזה באמצעות האינטרנט.

השלבים בהגשת תביעה לתשלום פיצויי פיטורין לעובד/ת

השלב הראשון, הוא איסוף כל המסמכים הנדרשים. חשוב לדעת שאת האישור על היתרה והאישור למשיכת הפיצויים, אפשר לקבל רק אחרי ששולמה לעובד המשכורת האחרונה ממקום העבודה. בדרך כלל, זה לוקח קרוב לחודש לאחר תום ההעסקה.

השלב השני הוא מילוי נכון ויסודי של טופס המשיכה. למרות שמדובר לכאורה בעניין פשוט, כל טעות במילוי עלולה לעכב את תשלום הפיצויים. הטופס הוא בדרך כלל ברור, אבל כולל הרבה אופציות לסימון. מספיקה טעות אחת, כדי לפסול את הטופס בכללותו ולדחות את שחרור הפיצויים בעוד מספר ימים.

השלב השלישי הוא הגעה למשרדי מס הכנסה באזור המגורים של העובד, וקבלת פטור ממס הכנסה עבור הפיצויים. לרוב, הפטור ניתן במהירות. עם זאת, במקרה של פיצויים מוגדלים, או אם תשלום פיצויים הוא גבוה יותר מאשר 12,420 ₪ לכל שנת עבודה, נכון לכתיבת שורות אלה, יכול פקיד השומה להטיל מס על הפיצויים. מעבר לסכום שצוין.

השלב הרביעי הוא שליחת הטפסים. אם הכל תקין, העובד אמור לקבל את הכספים המגיעים לו בטווח זמן שיכול לנוע בין שבועיים לחודש, בתנאי שאין עיכובים בלתי צפויים, ובין השאר רצף של חגים. כדי להיות בטוחים שהכל בסדר, כדאי לנסות ליצור קשר עם קרן הפנסיה, כמה ימים אחרי שליחת המסמכים. עם זאת, במקרה של טעות הקרן שולחת הודעה, שבה לרוב מפורטת הטעות ומאפשרת למי שהגיש את התביעה לתקן את הטעויות במהירות.

למרות שתהליך תביעה לתשלום פיצויי פיטורים הוא פשוט יחסית, חשוב לבצע אותו בצורה המדויקת ביותר האפשרית. זאת משום שכל טעות עלולה לעכב את העברת הפיצויים. אחרי הכל, מדובר בסכומי שיכולים להגיע לכדי מאות אלפי שקלים, וההקפדה במקרים כאלה מתחייבת.