תלוש שכר אלקטרוני – מה זה?

כל אדם בישראל המצוי בגיל העבודה החוקי ומועסק בתור שכיר, פוגש על בסיס קבוע בתלושי שכר (בהינתן והוא מועסק באופן חוקי, כמובן). כחלק ממסגרת ההעסקה ומתנאי ההעסקה שמתקיימים כאשר ישנם יחסי עובד ומעביד חוקיים ותקינים, יש מכלול דרישות הקבועות בחוקי העבודה במדינת ישראל, אשר עליהן שני הצדדים נדרשים להקפיד.

אחת מזכויות העובד השכיר, המחייבת כל מעסיק, הינה מסירת תלוש שכר לעובד – בין אם כמסמך אלקטרוני ובין אם כמסמך מודפס. היות ובשנים האחרונות מתעוררת מגמה נרחבת של מעבר מהדפוס לדיגיטל, תלוש שכר אלקטרוני הפך לפתרון מקובל ונפוץ ביותר בשימוש בקרב מעסיקים רבים בארץ ובעולם.

במסגרת המדריך שלהלן נסביר מה זה תלוש שכר אלקטרוני, למה חשוב לשים לב בתלוש שכר המסופק לעובדים בתצורה זו, וכיצד סיוע של עורך דין דיני עבודה עשוי להיות רלוונטי לעניין זה. מומלץ לקרוא ולהכיר!

מהו תלוש שכר?

רגע לפני שאנחנו עושים היכרות מעמיקה יותר עם תלוש שכר אלקטרוני, בואו נבין מהו תלוש שכר. תלוש שכר הוא מסמך שמרכז את כל הנתונים הרלוונטים של העובד, באשר לתשלומים השונים שהוא מקבל מהמעביד, לצבירת ימי החופשה שלו, להפרשות התשלומים השונים כמו תשלומי מס הכנסה, תשלומי ביטוח לאומי, תשלומים לקרן הפנסיה ועוד.

כמו כן, תלוש שכר אלקטרוני או מודפס ככל שיהיה, מפרט את כל נתוני התעסוקה הקודמים של העובד – כמות הזמן שהוא מועסק אצל המעביד, המחלקה שאליה הוא שייך ועוד.

 

מה מייחד את תלוש השכר האלקטרוני?

תלוש שכר אלקטרוני כולל, למעשה, בדיוק את אותם הפרטים שכולל תלוש שכר מודפס. תלוש שכר אלקטרוני מרכז את כל הפרטים הללו במסמך שנראה בדיוק כמו תלוש שכר מודפס, אולם הוא מנוהל במערכת דיגיטלית ונשלח את העובד בצורה אלקטרונית. מרבית המעסיקים שולחים תלוש שכר אלקטרוני דרך תיבת הדואר האלקטרונית של העובד.

בחלק מהמקרים העובדים יכולים לפתוח תלוש שכר אלקטרוני ולעיין בו אך ורק באמצעות סיסמה ייחודית שמונפקת עבורם, כך שפרטי ההעסקה והשכר שלהם נותרים חסויים מפני הסביבה, ושומרים על פרטיותם.

תלוש שכר אלקטרוני - מה זה
תלוש שכר אלקטרוני – מה זה

תלוש שכר אלקטרוני – למה חשוב לשים לב?

כאשר אנחנו מדברים על תלוש שכר אלקטרוני, אנחנו מדברים על מסמך דיגיטלי שחייב להישלח לעובד עד תשעה ימים לאחר העברת השכר לעובד בפועל. בין אם מדובר על תשלום שמתבצע באמצעות העברה בנקאית, צ'ק ועוד – תלוש שכר אלקטרוני אמור לפרט את כלל הנתונים הרלוונטים שמרכיבים את השכר שהועבר אליו.

למשל, אם מדובר על שכר שמורכב ממשמרות לילה בתעריף גבוה יותר, ממשמרות של ימי שישי, שבת או חג שעומדות על תעריף גבוה יותר, ועל משמרות יום חול בשכר הקבוע – כל אלו חייבים להיות מצוינים בפרוטרוט בתלוש שכר אלקטרוני. כמו כן, תשלומים חד פעמיים או מיוחדים, כמו מענקים, דמי הבראה, ביגוד ועוד, צריכים גם הם להופיע כחלק מפירוט השכר בתלוש שכר אלקטרוני.

 

שליחת תלוש שכר אלקטרוני או מודפס – זכות בסיסית שהמעסיק חייב למלא

שליחת תלוש שכר אלקטרוני היא לא עניין של בחירה עבור המעסיק, אלא עניין של חובה. כל עובד זכאי לקבל את כלל פרטי התשלומים והזכויות שלו, המפורטים באופן מלא בתלוש שכר אלקטרוני או מודפס, וברגע שתלוש זה אינו נשלח אליו – העובד זכאי לפנות לעורך דין דיני עבודה ולפתוח בהליך משפטי כנגד המעסיק.

כמובן שגם תלוש שכר אלקטרוני שנשלח אל העובד, אך אינו מפרט את כלל הפריטים שצריכים להירשם בתלוש – הוא עילה לפתיחה בהליך משפטי כנגד המעסיק, באמצעות עורך דין דיני עבודה. כמו כן, במקביל או שלא, העובד יכול להגיש תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה, עם או בלי עורך דין דיני עבודה.

מדוע הסיוע מטעם עורך דין דיני עבודה הוא חשוב כל כך בנושא תלוש שכר אלקטרוני?

בין אם העובד והמעסיק מסכמים ביניהם על שליחת תלוש שכר אלקטרוני, ובין אם הם מסכמים ביניהם על קבלת תלוש שכר מודפס מדי חודש – ברגע שההסכם הזה מופר, נוצר פיצול בין המעסיק לבין העובד. הפיצול הזה בא לידי ביטוי כאשר העובד פותח בהליך משפטי או מגיש תלונה כנגד המעסיק, ואז הם הופכים לשני צדדים שעומדים האחד כנגד השני.

עורך דין דיני עבודה הוא איש מקצוע שלא כדאי לוותר עליו בשום אופן, משום שהוא מביא איתו מגוון כלים שיוכלו לסייע לצדדים להתמודד עם העניין.

 

תלוש שכר אלקטרוני והחשיבות של עורך דין דיני עבודה מצד העובד

אם נסתכל על הצד של העובד שמתלונן על כך שאינו קיבל תלוש שכר אלקטרוני ממעסיקו, או שקיבל תלוש שכר אלקטרוני שאינו מכיל את מירב הפרטים, נגלה שמדובר על אדם פרטי, שלא בהכרח יודע לאן הוא נכנס. הליכים משפטיים ותלונות שמוגשות ליחידת האכיפה של חוקי העבודה הם הליכים שיכולים להתפרש על פני זמן ממושך, וללא הידע והמקצועיות המתאימים, עלולים לעלות בתוהו.

עורך דין דיני עבודה הוא זה שיכול לסייע לעובד להגיע לתוצאות שאליהן הוא מכוון מראש, ולהתמודד עם כל מכשול בדרך בצורה מקצועית וטובה.

 

החשיבות של עורך דין דיני עבודה עבור מעסיקים שעובדים עם תלוש שכר אלקטרוני

כמובן שגם מבחינת המעסיק, ליווי וסיוע מטעם עורך דין דיני עבודה הם חשובים ביותר. המעסיק, שבחלק מהמקרים כבר התמודד עם סיטואציות משפטיות כאלו ואחרות ובחלק מהמקרים עדיין לא, יכול להוכיח את חפותו על מנת להימנע מתשלומי פיצויים לעובד, שיכולים להגיע לסכומים גבוהים של עד 5,000 ש"ח לכל תלוש שכר אלקטרוני שאינו נשלח לעובד.

מדובר כאן על תשלומים שיכולים להצטבר לעשרות אלפי שקלים, ובמידה ואכן למעסיק יש יכולת להוכיח את עמדתו – הוא יוכל לחסוך לעצמו הרבה כסף, אנרגיה ועוגמת נפש.

 

סיוע מעורך דין דיני עבודה מסייע למנוע תביעות בנושא תלוש שכר אלקטרוני

נוסף על הליווי המקצועי שהמעסיק יכול לקבל ברגע האמת של ההליך המשפטי, חשוב שמעסיקים יבינו שעורך דין דיני עבודה שמלווה אותם לאורך כל שנות הפעילות שלהם הוא מי שיוכל למנוע מראש את הסיטואציות המשפטיות השונות שהם עלולים להיתקל בהן בהמשך.

עורך דין דיני עבודה מכיר את כלל הזכויות שהמעסיקים צריכים למלא, ועם הכוונה מסודרת ממנו – אין שום סיבה "לפספס" ולהסתכן בתביעות מצד העובדים.

 

קבלת תלוש שכר אלקטרוני היא זכותכם – אל תוותרו עליה!

אם אתם עובדים שזכותם לקבלת תלוש שכר אלקטרוני לא ממומשת – אל תרימו ידיים. פנו לעורך דין דיני עבודה שיוכל לסייע לכם, להוכיח את הטענות שלכם בצורה מובהקת וחד משמעית, לייצג אתכם בכבוד, ולהכווין את ההליך המשפטי אל עבר הכיוון הרצוי. בזמן שאתם עלולים להתערער רגשית מהמעמד הלא פשוט הזה, עורך דין דיני עבודה הוא מי שיוכל לעמוד איתן ולהמשיך להילחם על זכויותיכם.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.