פיצויי פיטורין לגננת

כל משרה כוללת סט תנאים שהוא ייחודי לה, הן מבחינת היקף השכר, אופי העבודה, ההכשרה הדרושה לעובד ושלל תנאים נוספים. לצד כל אלו, ישנן גם זכויות וגם חובות שכדאי להכיר, וביניהם הזכות לפיצויי פיטורין לעובד. אחת העבודות הנפוצות ביותר בארץ ובעולם היא עבודת הגננת, ועם זאת – דווקא בתחום עיסוק זה, מעטים הם האנשים המודעים להשלכות של עזיבת הגננת את מקום עבודתה ביוזמת המעסיק. אז מה חשוב לדעת על פיצויי פיטורין לגננת? איך מקבלים אותם? באילו נסיבות? כל הפרטים בנושא זמינים במדריך הבא.

הגננת – בעלת אחד התפקידים החשובים ביותר בהתפתחות הילד

הגננת היא בדרך כלל דמות שמחה ומחויכת, אחת שמשקיעה את נשמתה ומחשבותיה בילדים הרכים, והיא הדמות החינוכית הראשונה שהילדים פוגשים מחוץ למסגרת הביתית. הגננת ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות הילד, את לצד כל החיוכים והפעילויות, חשוב גם לדעת בדיוק מה מגיע לה ברגעים קצת פחות נעימים.

 

מי אחראי על תשלום פיצויי פיטורין לגננת?

באופן כללי, ניתן להבדיל בין כל מיני סוגים של גננות. הגננת יכולה להשתייך למשרד החינוך ולקבל ממנו את הזכויות המלאות גם בזמן עבודתה וגם בעת סיום עבודתה: הפרשת תשלומים לקרן הפנסיה, תשלומי ביטוח לאומי, תשלומי מס שונים, ימי חופש ומחלה ועוד. מנגד, יכולה הגננת גם להיות בעלת גן פרטי, ועל כן לדאוג בעצמה לכל הנוגע בשכר, הנהלת חשבונות, הפרשת תשלומים שונים ועוד.

 

תקנון שירות עובדי ההוראה מפרט את הנושא של פיצויי פיטורין לגננת

אם כן, על מנת להבין למי מיועדים פיצויי פיטורין, נוכל למצוא את התשובות בתקנון שירות עובדי ההוראה. תקנון זה מפרט סעיפים שונים באשר לזכויות וחובות עובדי ההוראה השונים, וכחלק מהם גם הגננות.

 

הסכם קיבוצי ופיצויי פיטורין לגננת – מה הקשר ביניהם?

פיצויי פיטורין מוגדרים בהתאם להסכם קיבוצי מיוחד שנחתם בחודש ספטמבר שנת 1981, ומתייחסים לגננות ששירתו תחילה תחת מעסיק מסוים, ובהמשך המשיכו לשרת תחת מעסיק אחר. כחלק מההסכם, נוסחו סעיפים אשר מפרטים באופן ברור את הנושא של הפיצויים לגננת.

פיצויי פיטורין לגננת
פיצויי פיטורין לגננת

סעיפי החקיקה הנוגעים לעניין פיצויי פיטורין לגננת

סעיף 3.1 של התקנון השייך לגננות קובע כי במידה והגננת פרשה מהעבודה אצל מעסיק מסוים, בנסיבות בגינן היא זכאית לקבל פיצויי פיטורין, המעסיק המדובר ישלם לה פיצויי פיטורין בהתאם לחוק, גם עבור זמנים שבהם עבדה הגננת אצל מעסיקים קודמים. בהמשך לסעיף זה, סעיף 3.2 מפרט כי שנטל ההוכחה בקשר לזמני העבודה של הגננת אצל המעסיקים הקודמים מוטל על הגננת עצמה.

פיצויי פיטורין לגננת שעבדה בעבר מול מספר מעסיקים

סעיף 4 ממשיך להגדיר את ההתנהלות הנכונה סביב תשלום פיצויי פיטורין לגננת. סעיף 4.1 מגדיר את מעסיקיה הקודמים של הגננת בתור מי שישלמו למעסיק האחרון את חלקם בפיצויי הפיטורין, אותו חלק שהמעסיק האחרון שילם לה על תקופות שבהן היא עבדה אצלם.

סעיף 4.2 ממשיך ומפרט כי במקרים שבהם פיצויי פיטורין ששולמו לגננת על ידי המעסיק האחרון היו גבוהים יותר מהסכום החוקי שאותו היא היתה אמורה לקבל, המעסיקים הקודמים לא יצטרכו להשתתף בהפרש בין הסכום החוקי לבין הסכום ששולם בפועל.

 

ומה באשר לגננות שעובדות תחת מספר מעסיקים במקביל?

הפיצויים לגננת אינם פוסחים גם על גננות שאינן עובדות אך ורק תחת מעסיק אחד. סעיף 5.1, לדוגמה, מציין כי גננות שעובדות תחת מספר מעסיקים בעת ובעונה אחת ובוחרות לפרוש מעבודתן, יהיו זכאיות גם הן לקבלת פיצויי פיטורין מהמעסיק האחרון, בתנאי שפרישתן תהיה מכלל המעסיקים גם יחד.

 

אחריות הממשלה לתשלום פיצויי פיטורין לגננת

במידה וימצא שהגננת אכן זכאית לקבלת פיצויי פיטורין על פי החוק, הגוף האחראי על פיצויי הפיטורין שלהן יהיה הממשלה. האמור מפורט בסעיף 11.1, והוא מתייחס לתקופת העבודה של הגננות הן בשירות המדינה, והן לתקופת העבודה שלהן ברשות.

 

מה בין הפקדות לקרן הפנסיה לבין פיצויי פיטורין לגננת? 

סעיף 13 מתייחס לגננות אשר בוטחו בקרן הפנסיה של ההסתדרות, והוא סותר את סעיף 11 של רציפות זכויות לפיצויי פיטורין. סעיף 13 מדבר על כך שההסדר הנוגע לשמירת רציפות הזכויות לפיצויי פיטורין לא כולל בתוכו את הזמנים שבהם הגננות בוטחו באמצעות הרשות בפנסיה מקימה מטעם ההסתדרות, אלא במידה ואותן גננות יסכימו בכתב שההפרשות לקרן הפנסיה של ההסתדרות יהיו במקום פיצויי פיטורין.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה יכול לסייע בנושא של פיצויי פיטורין לגננת?

במידה ואתן נאלצות להתמודד עם סיטואציה שבה אתן לא בטוחות מה הזכויות שלכן, עורך דין דיני עבודה הוא הגורם המקצועי שבאמצעותו תוכלו לדעת בדיוק מה מגיע לכן. עורך דין דיני עבודה, עם התמחות ספציפית בפיצויי פיטורין, מכיר את החוקים על בוריים, את הסעיפים הקטנים והגדולים כאחד, ומביא איתו ניסיון רב שנים שיוכל להאיר את דרככן.

 

עורך דין דיני עבודה – הדרך שלך למצות את זכויותיך

היות וקיימות לא מעט הסתעפויות שונות במקרים של פיצויי פיטורין לגננת, כדאי להבטיח שאתן מממשות את כל הזכויות שלכן, וממשיכות בכבוד בחייכן לאחר עבודת הגננות. אם כן, עורך דין דיני עבודה שילווה אתכן, הן בייעוץ והן בייצוג משפטי במידת הצורך, הוא הפתרון הטוב והיעיל ביותר עבורכן. בהצלחה!

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.