הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה

מקום העבודה שלנו הוא המקום שבו אנחנו אמורים להרגיש הכי בנוח. משום שמדובר במקום שבו אנחנו מבלים את מרבית שעות היום שלנו, הוא צריך להיות מקום כזה שבו אנחנו נהנים להגיע אליו, לפגוש את הקולגות שלנו, להתייעץ עם חברינו לעבודה וכן לדרוש את הזכויות המגיעות לנו.

לא פעם מקום העבודה שלנו אכן עומד בכל הדרישות האלו, אך עבור לא מעט אנשים מקום העבודה הוא מקום שמזמן עבורם חוויות הרבה פחות חיוביות ונעימות. לא מעט נשים וגברים סובלים מהטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, הטרדה שפוגעת בהם במישור הנפשי והפיזי.

ברגע שמתרחשת הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, ניתן לגשת לעורך דין דיני עבודה ולפתוח בהליכים משפטיים שונים, הן לשם השבת הסדר למקומו, והן לשם הרחקת הגורמים המטרידים ממקום העבודה.

יחסי מרות בעבודה – היכרות עם המונח

עוד לפני שניגע בנושא של הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, חשוב שנבין מהם יחסי מרות בעבודה, ומהן המשמעויות שלהם. יחסי מרות בעבודה הם יחסים שמתקיימים בין גורם בכיר במקום העבודה לבין העובד הכפיף לו.

בין אם מתקיימים בין השניים הללו יחסי מרות ישירים ובין אם מתקיימים ביניהם יחסי מרות עקיפים, כל עוד אחד מהם נמצא בעמדה בכירה ואילו השני נמצא בעמדה כפיפה – יחסי מרות בעבודה מתקיימים ביניהם.

 

הטרדה מינית – היכרות עם המונח הנוסף במשוואה המדוברת

הטרדה מינית היא התנהגות בעלת אופי מיני שבה צד אחד מעוניין בה ואילו הצד השני אינו מעוניין בה. הטרדה מינית יכולה לכלול תחתה מילים גסות, הצעות בעלות אופי מיני, הצעות לקידום בעבודה שכרוך בביצוע אקטים מיניים כאלו ואחרים, נגיעות לא רצויות בגופו של האדם השני ועוד.

הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה
הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה

מהו המקום בו הטרדה מינית ויחסי מרות בעבודה נפגשים?

שני המונחים האלו מרכיבים יחד את המשוואה של הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, ולכן חשוב להבין מהו הקשר הקיים בין שניהם. הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה היא סיטואציה שבה המנהל או המנהלת הבכירים מטרידים מינית את הכפופים להם, ואילו הכפיפים נמנעים מלסרב להטרדות הללו, מתוך יחסי מרות בעבודה.

לא פעם כפיפים שמוטרדים מינית במקום העבודה שלהם, חוששים לאבד את מקום עבודתם או לאבד את אפשרות הקידום שלהם במידה והם יסרבו לשתף פעולה עם ההטרדות המיניות של מנהליהם, וכאן בדיוק מתקיימת באופן מובהק הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה.

 

מערכת יחסים בין כפיפים למנהלים והטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה

חשוב לציין כי לא פעם במקומות העבודה נרקמים קשרים מיניים בין הכפיפים לבין מנהליהם, ולא מתוך מקום של הטרדה מינית. במקרים שכאלו, האחריות על הוכחת נסיבות מערכת היחסים והרצון של שני הצדדים לקחת בה חלק תוטל על הגורם הבכיר יותר מבין שני הגורמים שבמערכת היחסים, דהיינו המנהל או המנהלת.

משום שלא כל מערכת יחסים מינית שמתקיימת בין כפיפים למנהלים תחילתה בהטרדה מינית, חשוב להבדיל בין שתי הסיטואציות השונות הללו, שהשלכותיהן יהיו, כמובן, שונות בתכלית.

 

כיצד ניתן להבחין בין הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה לבין מקרה אחר?

קיימים כמה וכמה קריטריונים שיוכלו לסייע למערכת המשפט להבחין ולקבוע כי מקרה מסוים הוא מקרה של הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה.

בין היתר, ניתן להבחין בין קריטריונים של הפרש הגילים הקיים בין המנהל או המנהלת לבין הכפיף או הכפיפה, הגורם שנקט יוזמה לפתיחת מערכת היחסים, פערי המעמדות בין השניים, וכן יכולת ההשפעה של המנהל או המנהלת על קידומם או עתידם של הכפיף או הכפיפה במקום העבודה. ככל שקריטריונים רבים יותר יוכחו, כך תתחזק הטענה שאכן מדובר בהטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה.

הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה: כיצד עורך דין דיני עבודה שייך לעניין?

עורך דין דיני עבודה הוא איש המקצוע שיודע כיצד להתמודד עם מצבים של הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה. עורך דין דיני עבודה הוא לא פחות ממומחה לכל מה שקשור בחוקי העבודה השונים, וביניהם הנושא הספציפי של הטרדה מינית במקום העבודה, ההתנהלות הראויה מצד בכירים וכפיפים כאחד ועוד.

ככל שכפיף או כפיפה רוצים לטעון כנגד מנהליהם להטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, עורך דין דיני עבודה יוכל להיות זה שמלווה אותם בדרך.

 

חשודים בהטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה? עורך דין דיני עבודה הוא הכתובת גם עבורכם

עורך דין דיני עבודה יכול, אמנם, לעמוד לצידם של הכפיפים בזמן ההליך המשפטי, אך חשוב להבין שגם מנהלים שרוצים להגן על עצמם ולהוכיח את חפותם בכל הנוגע להטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה – מוזמנים לפנות אליו. עורך דין דיני עבודה מחזיק בכל הכלים שיוכלו לסייע הן לצד התובע והן לצד הנתבע, כך שהם שניהם יכולים להסתייע בו בדרך.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מסייע בהליכים הנוגעים להטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה

כל אחד מהצדדים שמעוניין להיעזר בעורך דין דיני עבודה בזמן ההליך המשפטי, יכול לדעת בוודאות שהוא יעשה כל שביכולתו על מנת להוציא את הצדק לאור. עורך דין דיני עבודה מכיר את החוק על בוריו, ולכן הוא יכול למצוא בו פרצות שיוכלו להיות מכריעות ברגע האמת.

כמו כן, עורך דין דיני עבודה יפעל בכל הערוצים על מנת להשיג הוכחות וראיות שיוכלו לשמש אותו לאורך ההליך המשפטי, על מנת להוכיח את האמת של כל אחד מהצדדים.

 

מה קורה במקרים שבהם היוזמה למערכת היחסים הגיעה מטעם המתלוננת?

נכון להיום, נושא היוזמה הוא עדיין נושא שנוי מעט במחלוקת. מצד אחד מערכת המשפט אכן תבחן את הנושא, ותנסה להבין מי מבין שני הגורמים יזם את מערכת היחסים, אולם גם במקרים שבהם הכפיפים היו אלו שיזמו את מערכת היחסים – אין הכרח שמערכת המשפט תקבע כי המנהלים חפים מפשע וזכאים.

בלא מעט מקרים מערכת המשפט קבעה שעל אף שהכפיפים היו אלו שיזמו את מערכת היחסים, מנהליהם עדיין צריכים לשאת באחריות ולקבל את עונשם, משום שהם הסכימו ליוזמה והמשיכו איתה לתוך מערכת היחסים – דבר שיכול להיחשב בתור ניצול יחסי מרות.

 

בשורה התחתונה

במידה וחוויתם הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, או במידה וקיבלתם זימון להליך משפטי בגין הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בעבודה – עורך דין דיני עבודה הוא בדיוק האיש שאליו אתם צריכים לפנות כרגע. יחד עם עורך דין דיני עבודה תוכלו לבנות תיק יציב ואיתן למערכת המשפט, להוכיח את האמת שלכם, למצוא את הסעיפים בחוק שיכולים לשרת אתכם לאורך ההליך המשפטי, ולסיים אותו כשהצדק לצידכם.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.