העסקת נוער בחופשת הקיץ

חופשת הקיץ נמצאת במרחק חודשים ספורים בלבד מאיתנו, ואחד מסממניה הבולטים הוא בני נוער רבים המחפשים הזדמנויות תעסוקתיות שונות שיאפשרו להם להרוויח מעט דמי כיס עד תחילתה של שנת הלימודים הבאה. מעסיקים רבים רואים בהעסקת נוער בחופשת הקיץ הזדמנות לקצץ בהוצאות השוטפות על העסקת עובדים. זאת לאור העובדה ששכר העבודה המשולם לבני נוער הוא בדרך כלל נמוך ביחס לשכר שעובדים בגירים נוהגים לדרוש.

למרות התועלת הכספית ממנה נהנים מעסיקים שבוחרים להעסיק בני נוער במהלך החופש הגדול, חשוב להיות מודעים גם לדרישות החוק הנוגעות להעסקת נוער בחופשת הקיץ כדי להבטיח שההעסקה תתבצע במתכונת חוקית שאינה פוגעת בזכויותיהם של העובדים הקטינים. זהו הנושא שבו נדון בהרחבה במסגרת המדריך שלפניכם, המתמקד בנושא של העסקת נוער בחופשת הקיץ.

היכן מועסקים בני נוער בחופשת הקיץ?

בני נוער המועסקים בעבודות שונות במהלך חופשת הקיץ שלהם, מאיישים לרוב משרות זוטרות יחסית במתחמי בילוי, פארקי שעשועים, חנויות, אתרי נופש, קייטנות, ובמקומות העבודה של ההורים שלהם. לחילופין העסקת נוער בחופשת הקיץ שכיחה מאוד גם במקומות העבודה אשר בהם נהוג להעסיק בני נוער במשך שאר חודשי השנה, ובכללם רשתות מזון מהיר, סופרים, מערכי משלוחים וכדומה.

 

מה חשוב לדעת על העסקת נוער בחופשת הקיץ?

מרגע ששנת הלימודים נפתחת, כל הילדים ובני הנוער מצפים לדבר אחד בלבד: לרגע שבו היא תסתיים. אולם החל מגיל התיכון, בני נוער מתחילים לחשוב לא רק על בילויים בלבד, אלא גם על הזדמנויות להגדלת דמי הכיס שלהם. כך קורה שנערים ונערות רבים מחפשים לעצמם מסגרת שמאפשרת העסקת נוער בחופשת הקיץ.

למרות שישנם מעסיקים רבים בישראל שששים לקפוץ על המציאה (קרי, כוח עבודה זמין וזול יחסית), חשוב לדעת כי גם דיני העבודה תקפים גם להעסקת נוער בחופשת הקיץ, עליהם נפרט בהמשך.

העסקת נוער בחופשת הקיץ
העסקת נוער בחופשת הקיץ

מאיזו טעות קריטית חשוב במיוחד להימנע בהעסקת נוער בחופשת הקיץ?

בחופשת הקיץ מוקדי הבילוי בישראל הופכים הומים, והעסקים השונים נדרשים לתגבורת כדי לעמוד בעומס הלקוחות הגדל והולך. למרות שהעסקת נוער בחופשת הקיץ מאפשרת למעסיקים רבים להצטייד בכוח עזר מועיל מאוד בהקשר זה, בנוסף לשלל התועלות שגלומות בהעסקת נוער בחופשת הקיץ, המעסיק חייב גם להיות מודע לחובותיו כלפי העובדים הצעירים.

אחת הטעויות הקריטיות שמעסיקים נוטים לבצע, שממנה כדאי להימנע בכל מחיר, היא העסקת בני נוער מתחת לגיל 14. לפני שאתם מחליטים להעסיק קטין או קטינה, חשוב לוודא בדיוק מהו גילם. היות וחלק מבני הנוער מעוניינים לעבוד, ולפעמים אף זקוקים לעבודה על מנת לסייע בפרנסת המשפחה, הם עשויים לעגל פינות כשהם נשאלים לגילם האמיתי.

חשוב עם זאת לדעת שככלל, החוק בישראל מאפשר העסקת בני נוער רק החל מגיל 15 ואילך. אולם במקרה הספציפי של העסקת נוער בחופשת הקיץ, החוק מקל במעט, ומתיר גם להעסיק נערים ונערות מגיל 14 ואילך. יחד עם זאת, אין להעסיק בני נוער שטרם מלאו להם 15 שנים, בכל עבודה שיש בה פוטנציאל לפגיעה בגופם ובבריאותם, ובעבודות מסוכנות אין להעסיק בני נוער כלל.

יתרה מכך, על פי חוק הנוער – תשי"ג 1953, העסקת נוער בחופשת הקיץ באם לעובד טרם מלאו 15 שנים, מחייבת היתר ייעודי ממשרד התמ"ת, שהמעסיק חייב להצטייד בו, ולפעול בהתאם למגבלות שהחוק מחיל על העסקת הנער/ה, כפי שנסביר בהמשך. מעסיק שלא ימלא אחר הוראות החוק בנוגע להעסקת נוער בחופשת הקיץ ובכלל, צפוי לעונשים הקבועים בחוק.

העסקת נוער בחופשת הקיץ בלי פנקס עבודה – טעות חמורה

דיני העבודה בישראל מפרטים באופן חד משמעי את ההתנהלות הנדרשת בהעסקת נוער בחופשת הקיץ. אחד מן הנושאים המטופלים במסגרתם, נוגע לניהול פנקס עבודה. את פנקס העבודה ניתן לקבל מלשכת התעסוקה הקרובה לעיר המגורים של העובד או העובדת, כאשר על מנת לקבלו הם ידרשו להגיע ללשכה מצוידים בתעודת זהות, אישור רפואי ושתי תמונות פספורט אישיות. קבלת הפנקס היא חינמית ולאחריה, המעסיק נדרש לשמור אותו במקום עבודתם.

 

מהן שעות העבודה המותרות על פי חוק בהעסקת נוער בחופשת הקיץ?

שעות העבודה בעסק שלכם הן עניין שיש לתת עליו את הדעת גם בהקשר של העסקת נוער בחופשת הקיץ וגם באופן כללי. זאת על מנת שלא תגיעו חלילה למצב בו קיים פער בין מה שקורה בפועל לבין מה שהחוק מתיר שיקרה. העסקת נוער בחופשת הקיץ מתאפשרת במתכונת העסקה של עד 8 שעות עבודה ליום עבודה בודד, ככל שמדובר על שבוע עבודה שלם.

היה ושבוע העבודה מתקצר מסיבה כמו חג, לדוגמא, העסקת נוער בחופשת הקיץ יכולה להתפרש לאורך 9 שעות עבודה יומיות, אולם המספר המרבי של שעות העבודה השבועיות לא יכול לעלות על 40 שעות במקסימום. בכל מקרה, אין להעסיק בני נוער שעות נוספות על פי החוק.

 

האם העסקת נוער בחופשת הקיץ בימי שישי היא חוקית?

ימי שישי וערבי חג מוגדרים במדינת ישראל כימי עבודה אשר בהם העסקת בני נוער לא יכולה לעלות על 7 שעות עבודה. עם זאת, ניתן לקבל אישור פרטני ממשרד העבודה לגבי העסקת בני נוער למשך זמן ממושך יותר בימים אלו.

 

האם מותר להעסיק נוער במשמרות לילה בחופשת הקיץ?

העסקת נוער בחופשת הקיץ ובכלל מותרת רק בשעות מסויימות, ובאחרות – אסורה. על פי סעיף 24 לחוק עבודת הנוער, בני נוער עד גיל 16 יכולים לעבוד עד לשעה 20:00 בערב והחל משעה 8:00 בבוקר. כמו כן, בני נוער בגילאים שבין 16 ו – 18 יכולים לעבוד עד השעה 22:00 בערב, והחל משעה 6:00 בבוקר.

 

העסקת נוער בחופשת הקיץ בשבתות – מותר או אסור?

עבור הרבה עסקים יום המנוחה הוא יום עבודה לכל רגיל, כאשר משולמים בו תשלומים גבוהים יותר מבדרך כלל. לעומת זאת, העסקת בני נוער ביום המנוחה היא אסורה בהחלט, כאשר יום המנוחה ייקבע על פי הדת שאליה בני הנוער משתייכים. ביהדות יום שבת הוא יום המנוחה, בני נוער מוסלמים לא יועסקו בימי שישי, ונערים ונערות נוצרים לא יועסקו ביום ראשון. על עניין העסקת בני נוער ביום המנוחה אין כל אפשרות לערער או לקבל אישור מיוחד בנושא.

 

בהעסקת נוער בחופשת הקיץ חשוב להקפיד על תשלום שכר כחוק

לא מעט בעלי עסקים מנצלים את כוחם על גבם על בני הנוער, ומספרים להם כל מיני סיפורים אשר נוגעים בשכרם. כחלק מדיני עבודה, העסקת נוער בחופשת הקיץ ובכלל כרוכה בתשלום שכר הוגן, אשר לא יהיה נמוך יותר משכר המינימום שנקבע בשוק. גם במידה והמעסיק ובני הנוער העובדים סיכמו ביניהם סכום נמוך יותר, מסיבה כזו או אחרת, תשלום שכר נמוך משכר המינימום מהווה עבירה על החוק.

 

בשורה התחתונה

בתור מעסיקים, חלה עליכם האחריות לפעול כחוק בכל הנוגע להעסקת נוער בחופשת הקיץ, לרבות הקפדה על תשלום שכר הוגן, שמירה על זכויותיהם ובטחונם בעבודה וכיוצא באלו.
על מנת שתוכלו להעסיק בני נוער בחופשת הקיץ בהתאם לדרישות החוק, מומלץ להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין בתחום דיני העבודה שיוכל להדריך אתכם שלב אחר שלב בדרך להתנהלות נכונה.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.