מעמד העובדים בעת פירוק חברה

כאשר תאגיד בישראל מגיע למצב בו הוא נקלע להליכי פירוק חברה, יש לא מעט גורמים שעלול להיגרם להם נזק כלכלי בעקבות זאת, ובכללם העובדים בארגון. מעמד העובדים בעת פירוק חברה הוא נושא שחשוב שמעסיקים יקדישו לו תשומת לב ראויה, כדי לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה הנרחבת, הן במי שהיו שותפיהם לדרך לאורך תקופה ארוכה והן בשמם הטוב.

אולם לא פחות חשוב מכך – הוא שעובדים יכירו את זכויותיהם ואת הסעדים שחוק הביטוח הלאומי מקנה להם, למקרה בו ימצאו את עצמם חווים על בשרם את ההשלכות של פירוק החברה שבה הם מועסקים. מהו פירוק חברה ומהו מעמדם של העובדים במצב כזה? כדאי לקרוא ולהכיר – כל המידע במדריך זה.

פירוק חברה – איך מגיעים למצב כזה?

רגע לפני שניגע בנושא הרגיש של פיצויים לעובדים במקרה של פירוק חברה, חשוב לקחת צעד אחורה ולהבין באילו מצבים פירוק חברה הוא אפשרות שנמצאת על סדר היום. פירוק חברה הוא מצב שעלול להתרחש במצבים שבהם בעל העסק נותר חייב כספים לגורמים שונים, והוא לא מסוגל לעמוד בחובותיו.

מקרים כאלו נובעים בדרך כלל מהתנהלות עסקית קלוקלת, כמות הוצאות גדולה יותר מכמות ההכנסות, וחוסר יכולת להגיע לאיזון שמאפשר את המשך התנהלות העסק. אגב, גם מצבים כמו מגיפה עולמית, כמו נגיף הקורונה, עלולים להביא את העסקים לכדי מצב כלכלי בעייתי, ובהמשך גם לסגירה.

פירוק חברה, כאמור, ישפיע לא רק על המעסיקים, אלא גם על המעטפת השלמה של העסק שייסגר בקרוב.

 

מהו מעמד העובדים בעת פירוק חברה?

במצב שבו חברה מסחרית נקלעת למצב של חדלות פירעון או פשיטת רגל, העובדים בחברה מקבלים באופן אוטומטי קדימות על פני נושים אחרים, במסגרת הליך כינוס הנכסים ופירעון החובות של החברה. כלומר, משכורות העובדים מקבלות עדיפות על פי חוק על פני חובות של נושים אחרים.

חוקי העבודה במדינת ישראל מכירים בכך שמצב של פירוק חברה אינו מתרחש באשמתו הישירה של העובד, ולכן המחוקק פעל כדי למנוע תרחיש שבו בעקבות פירוק החברה העובדים נפגעים כלכלית באופן מיידי ואינם מקבלים את השכר שעבדו למענו. אי לכך, החוק במדינת ישראל מעניק זכויות סוציאליות לעובדיהן של חברות המצויות בהליכי פירוק, והגוף שאחראי לממשן הוא למעשה המוסד לביטוח לאומי.

מעמד העובדים בעת פירוק חברה
מעמד העובדים בעת פירוק חברה

הסדרת מעמד העובדים בעת פירוק חברה – לא רק באמצעות המוסד לביטוח לאומי

למותר לציין שמעמד העובדים בעת פירוק חברה אינו תלוי ברצונו הטוב של המוסד לביטוח לאומי לבדו. עובדים הבוחרים להתאגד יחדיו, יכולים לשטוח את טענותיהם מול בית הדין המטפל בהליכי הפירוק כדי למצות את זכויותיהם בהליך, וכן להגיש תביעת פיצויים כנגד בעלי המניות של החברה, ככל שרשלנות מצד אלו היא שהובילה לפירוקה של החברה, למשל – במקרים של עבירות מרמה.

 

על זכות העובדים לתשלום פיצויי פיטורין בעת פירוק חברה

לעובדים של העסק אין שום קשר לצורך בפירוק החברה, ולמעשה הם עומדים במצב שהם נאלצים לעזוב את מקום העבודה שלהם בעל כורחם. היות והם נותרים, ברגע אחד, ללא מקום עבודה, פיצויים לעובדים במקרה של פירוק חברה הם דבר שחשוב לקחת בחשבון, ולמה? ובכן, כי בסדר מקבלי התשלומים – הם נמצאים במקום הראשון.

 

מעמד העובדים בעת פירוק חברה – קדימות על פני הנושים האחרים

ברגע שתיגשו להליך של פירוק חברה, תוכלו לקבל את ההוראות המלאות לגבי שלבי התשלומים לגורמים שלהם אתם חייבים. במסגרת ההנחיות הללו, תמצאו שהראשונים בסדר קבלת התשלומים מכם נמצאים העובדים, עוד לפני הנושים. במידה ואין באפשרות בעל העסק לשלם את חובותיו לעובדים, המוסד לביטוח לאומי יכנס לתמונה ויקבל עליו את תשלומי הפיצויים לעובדים.

 

מעמד העובדים בעת פירוק חברה מעוגן במסגרת חוק הביטוח הלאומי

במצב שבו המוסד לביטוח לאומי יהיה מעורב בעניין, העובדים יקבלו הן פיצויים עבור השכר שאותו המעסיק חייב להם, והן את פיצויי הפיטורים שטרם הופרשו לקופות הגמל, הביטוח הפנסיוני או ביטוח מנהלים.

 

מעמד העובדים בעת פירוק חברה מול המוסד לביטוח לאומי

מבלי שימצא בהישג יד צו פירוק חברה, לא יוכלו העובדים לקבל את הפיצויים המגיעים להם. השלב הראשון הוא הצגה של צו פירוק החברה, ורק לאחר מכן יוכלו העובדים להגיש את תביעתם למוסד לביטוח לאומי. במידה וצו הפירוק לא נמצא בידם, יוכלו העובדים שאיבדו את מקום עבודתם להתאגד ולהגיש ביחד בקשה לקבלתו של צו הפירוק.

כמובן שכדאי שההליך יעשה בשיתוף גורמים משפטיים שיוכלו לייעץ ולהכווין לאורך כל הדרך, הן את העובדים והן את בעל העסק שנסגר.

כיצד יכולים העובדים למצות את זכויותיהם מול המוסד לביטוח לאומי בעת פירוק חברה בה הועסקו?

ברגע שיגישו העובדים תביעה במוסד לביטוח לאומי, הם יצטרכו להצטייד מראש במסמכים מסוימים שיוכלו לקדם את התביעה אל עבר קבלת הפיצויים בפועל. טופס 106, הסכם העבודה, תלושי שכר משלושת החודשים האחרונים, פסק דין מטעם בית הדין לעבודה, וכן מסמך שמפרט את משך זמן העבודה של העובד בעסק ואת גובהם של הפיצויים הם המסמכים שאיתם יש להגיע על מנת לפתוח את התביעה.

 

האם המוסד לביטוח לאומי עלול להתעלם ממעמד העובדים בעת פירוק חברה?

המוסד לביטוח לאומי יכול, במקרים מסוימים, לדחות את התביעה. ההחלטה לגבי אישור או דחיית התביעה תתקבל על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לנסיבות הקשורות בכל מקרה ומקרה באופן אינדיווידואלי, ובהמשך להחלטה – יהיו העובדים רשאים להחליט האם לערער עליה או שלא. במידה והתביעה תאושר, יקבלו העובדים באופן אוטומטי את הפיצויים המגיעים להם ישירות אל חשבונות הבנק שלהם.

 

החברה בה העוסקתם נקלעה להליכי פירוק חברות? כך עליכם לפעול

היות והחוק מכיל כל כך הרבה סעיפים ותתי סעיפים, תהיות, שאלות ובלבולים רבים עלולים להתרחש הן בקרב המעסיקים והן בקרב העובדים. על מנת למנוע מצב כזה, על מנת להבטיח שאתם שומרים על הזכויות שלכם באופן מלא וכמובן מקבלים בדיוק את מה שמגיע לכם, כדאי לבחור בעורך דין דיני עבודה שיוכל להדריך אתכם לאורך הדרך.

 

על חשיבות הפנייה לעורך דין דיני עבודה להסדרת מעמד העובדים בעת פירוק חברה

לא כל עורך דין הוא מומחה לכל התחומים, ולכן בחירה בעורך דין דיני עבודה עם התמחות ספציפית בהסדרת פיצויי פיטורין לעובדים בנסיבות של פירוק חברה, הוא הבחירה הנבונה ביותר שתוכלו לבצע בהקשר להליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון.

התייעצות עם עורך דין דיני עבודה תסייע לכם לצלוח את ההליך המורכב והכואב של פירוק חברה ותשלום פיצויים לנושים ובכללם עובדי החברה, במינימום סיבוכים ובמקסימום יעילות. זאת על מנת שתוכלו לפתוח בדף חדש מבחינה כלכלית בהקדם האפשרי.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.