קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה

רק לפני כמה שנים, פרץ לחיינו קמפיין MeToo#, והוביל לאין ספור תלונות חדשות, סיפורים חדשים ושיתוף של נשים רבות מסביב לעולם, באשר לאונס, הטרדות מיניות ותקיפות מיניות שהן חוו לאורך חייהן. קמפיין MeToo# הוביל לכדי התעוררות בקרב אוכלוסיית העולם, על הנשים והגברים שבה, ולשינויים רבים בתעשיות כמו תעשיית הבידור, למשל.

גם עולם התעסוקה קיבל לא מעט תפניות בעקבות קמפיין MeToo#, וניתן לראות לא מעט השלכות שלו, לחיוב או לשלילה, במקומות העבודה השונים. אז בואו נבין קצת יותר לעומק את הנושא של קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה, ונלמד מה אפשר לעשות ברגע שההשלכות הן, בלשון המעטה, לא ממש חיוביות.

קמפיין MeToo# – מהו בכלל?

לפני שנוכל לדבר על השלכותיו על נשים בשוק העבודה, כדאי להבין מהו קמפיין MeToo#. אז מדובר כאן על קמפיין שהחל את דרכו בשנת 2017, בעקבות תלונות של מעל ל-100 נשים על הטרדות מיניות ואונס נגד הארווי ויינסטין, שהיה עד אז במאי ומפיק בולט בהוליווד.

הקמפיין נועד לעורר את התודעה הבין לאומית כלפי הטרדות מיניות, אונס, תקיפות מיניות ועוד, גם בתעשיית הבידור, גם כלפי בנות מיעוטים, וגם כלפי נשות העולם בכלל. הקמפיין יצר הדים אין סופיים בתקשורת, ועוד ועוד נשים וגברים הלכו וצירפו את ההאשטאג הידוע לפוסטים השונים ששיתפו.

 

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה – האם באמת יש קשר ביניהם?

היות וקמפיין MeToo# קיבל מקום רב בשיח הציבורי, בתקשורת, בעיתונות המודפסת והדיגיטלית וכמובן שגם ברשתות החברתיות, היתה לו השפעה ישירה ומובהקת על כל מיני תחומים בעולם. אי אפשר להגיד שעולם התעסוקה הפך את עורו לחלוטין בעקבות הקמפיין, אך בהחלט ניתן להבחין בשינויים בולטים בו.

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה הם בהחלט שני נושאים שהולכים יד ביד, אז איך ההשפעה של הקמפיין באה לידי ביטוי?

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה
קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה

השלכותיו של קמפיין MeToo# על נשים בשוק העבודה במובן החיובי

אז בואו נתחיל מנימה אופטימית, שתשאיר אותנו חיוביים לגבי הנושא הזה. כחלק מקמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה, ניתן לראות זהירות רבה יותר בקרב גברים, שבוחנים היטב את המחמאות שאותן הם רוצים להעניק לנשים, ולחשוב פעמיים לפני שהם מרשים לעצמם לשגר לעברן כל מיני מילים לא ראויות.

השינוי הזה גרם וגורם לנשים רבות להרגיש הרבה יותר בנוח במקום עבודתן, ומאפשר להן להגיע למקום העבודה עם הרבה פחות חשש מבעבר.

 

הרצאות על הטרדות מיניות, אחראי הטרדות מיניות במקום העבודה ועוד

עוד שינוי שניתן להבחין בו במקומות העבודה בעקבות קמפיין MeToo#, הוא הקפדה יתרה על הרצאות בנושא הטרדות מיניות, הסברה וסדנאות שונות בנושא. עוד לפני הקמפיין היה נהוג למנות אחראי הטרדות מיניות בכל מקום עבודה, אולם אין ספק שהקמפיין הרחיב את תחום אחריותו של האחראי, והעניק לו חשיבות הרבה יותר גדולה ומשמעותית.

 

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה – יש גם דברים שליליים

לצד דברים חיוביים שהקמפיין יצר, ניתן להבחין גם בלא מעט השלכות שליליות שלו. גברים רבים במקומות העבודה התרעמו על הצורך ב"ללכת על ביצים" על יד נשים, לשקול כל מילה, להתלבט האם לחבק את האישה העובדת כברכת בוקר טוב, ואפילו האם לגרום לקידומן של נשים במקום העבודה, מבלי שהדבר ייתפס בתור פעולה שהתבצעה למען קבלת דבר מה מהאישה.

עורך דין דיני עבודה וקמפיין MeToo# – על הקשר בין השניים

בכל הנוגע להשלכות החיוביות של הקמפיין, ניתן להגיד בפה מלא שאין כל צורך להיעזר בעורך דין דיני עבודה, אלא בנושאים של ייעוץ עבור חוזים והסכמים כאלו ואחרים. לצד כל זה, כאמור קיימות גם לא מעט השלכות שליליות של הקמפיין, וברגע שההשלכות האלו באות לידי ביטוי על חשבונה של עובדת מסוימת – היא בהחלט יכולה להיעזר בעורך דין דיני עבודה לצורך ההתמודדות שלה עם העניין.

 

מתי הייעוץ והליווי מטעמו של עורך דין דיני עבודה הופכים רלוונטים?

כחלק מהשלכותיו השליליות של הקמפיין, ניתן להבחין בשינויים מהותיים ביחס כלפי נשים במקום העבודה, לרבות הימנעות מהעסקה שלהן, הימנעות מקידום שלהן לתפקידים בכירים יותר, ולפעמים אף מידור מוחלט שלהן בזמן העבודה במקום, הימנעות מפגישות ועוד. ברגע שנוצר מצב מהסוג הזה, והאישה העובדת מרגישה שתנאיה, הן האישיים והן התעסוקתיים, נפגעים בעקבות הנסיבות הללו – היא בהחלט יכולה להיעזר בעורך דין דיני עבודה.

 

קמפיין MeToo# ועורך דין דיני עבודה הם מושגים שהולכים יד ביד

אז מדובר כאן על מצב רגיש במיוחד, משום שלא מעט נשים החלו להבחין בשינוי התנהלות והתנהגות כלפיהן במקום העבודה שלהן. מכאן, הן התחילו לפתור את משוואת ה-2=1+1, ולהבין כי השינויים באים בעקבות קמפיין MeToo#, ולא בעקבות התנהלות לא ראוייה מצידן במקום העבודה.

ברגע שאישה מסוימת מרגישה שהיא לא מקודמת לתפקידים בכירים יותר, לא מקבלת את היחס הראוי לה במקום העבודה, וממודרת ממגוון פגישות ואירועים במקום עבודתה בעקבות הקמפיין – עורך דין דיני עבודה יכול לסייע לה.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מסייע לאותן נשים ברגע האמת?

עורך דין דיני עבודה אמור לבחון, ביחד עם האישה שפנתה אליו, את כלל הנסיבות של המקרה. ברגע שנמצא כי האישה אכן סובלת מיחס לא הולם או ראוי במקום עבודתה, בעקבות קמפיין MeToo#, עורך דין דיני עבודה יכול לפתוח ביחד איתה בדרך משפטית כנגד מקום עבודתה, וכנגד אנשים מסוימים בו באופן אישי.

 

איך יכול עורך דין דיני עבודה להוכיח את הקשר בין היחס לאישה לבין הקמפיין?

תפקידו של עורך דין דיני עבודה הוא לאסוף כמה שיותר ראיות, הוכחות ומסמכים שיוכלו להעיד על כך שקיים קשר בין היחס שלו "זוכה" האישה העובדת במקום עבודתה, לבין קמפיין MeToo#. בין היתר, ניתן להבחין בתכתובות בדואר האלקטרוני של מקום העבודה, הודעות טקסט ולפעמים אף שיחות מוקלטות, על מנת להוכיח שקיים קשר הדוק בין השניים.

ברגע שעורך דין דיני עבודה יאסוף את כל הראיות וההוכחות הללו, ניתן יהיה לגשת לתביעה איתנה ומוצקה, שיכולה להוביל לכדי מגוון תוצאות.

 

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה: האם תמיד יהיה צורך בתביעה?

קמפיין MeToo# והשלכותיו על נשים בשוק העבודה הוא אמנם נושא בולט ונוכח בחיינו בשנים האחרונות, אולם לא תמיד הוא יוביל לכדי תביעה. לעיתים מכתב התראה לפני הגשת תביעה מטעם עורך דין דיני עבודה יוכל להספיק על מנת לעשות את האפקט, ולגרום לאנשים במקום העבודה לשנות את יחסם לאישה העובדת, ולהעניק לה את הדברים שמגיעים לה, כמו קידום לתפקיד בכיר יותר, לדוגמא.

לעומת זאת, במידה ויהיה צורך בהגשת תביעה, עורך דין דיני עבודה יוכל לעשות זאת בקלות ובאמצעות מגוון כלים העומדים לרשותו.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.