זכויות עובד מעביד – המבחנים בפסיקה

ההגדרה של יחסי עובד מעביד מעוגנת בחוק, וזאת על מנת לעשות סדר ולקבוע מי למעשה זכאי לקבל את זכויות המגיעות לכל שכיר במדינה על פי חוק, ובאיזה סטטוס זה מתאפשר. לשם הקביעה הנכונה מבחינה משפטית, נוצרו מבחני פסיקה המכריעים במקרה של אי הסכמות בין עובדים למעבידים. חשוב לציין, כי אם יחסי עבודה נקבעו באופן שהוסכם על שני הצדדים, אך באופן שנוגד את הזכויות הקבועות בחוק, מה שיקבע יהיה החוק, ולא ההסכמה המשותפת. על זכויות עובד מעביד והמבחנים בפסיקה נדון בהרחבה במסגרת המדריך הבא.

זכויות עובד מעביד כמצב נתון

עובד שכיר הוא אדם פרטי הנהנה מהנושא של זכויות עובד מעביד וזאת להבדיל מקבלן פרטי או פרילאנס, שלא כפופים לאף אדם ולמעשה, לא מקבלים תנאים סוציאליים מגוף מסוים, במה שמהווה את החסרון הגדול ביותר בשוק הפרטי.

העניין של זכויות עובד מעביד הוא מורכב ונתון לפרשנות על פי החוק הישראלי, וישנה פסיקה מתפתחת עם השנים, ולכן, כל מעסיק או שכיר שנקלע לסכסוך, צריך לעבוד עם עורך דין דיני עבודה טוב, אשר יידע לגרום לשופט להבין את אופי הקשר, ולפסוק לטובת הלקוח שלו.

 

קיום זכויות עובד מעביד

בית המשפט לעבודה ידוע בכך שהוא מאוד מגן על האדם הקטן, דהיינו, העובד השכיר. הוא מעניק לו זכויות רבות שמעניקות לו יתרון בכניסה לבית המשפט. הסטטוס של העובד הוא פרמטר מכריע, ותהווה את המפתח לפסיקה לטובתו של העובד. קיום יחסי עובד מעביד מביאים לקיום זכויות עובד מעביד ויביאו לכך שהוא לא יוותר על זכויותיו גם כאשר הצדדים נכנסים לאולם בית המשפט, והוא יוכל לשמור על מקום עבודתו גם במהלך המשפט עצמו.

 

טענות עורך דין דיני עבודה בבית המשפט

ברוב המקרים בהם הנושא של זכויות עובד מעביד מגיעים לבית המשפט, עורך דין דיני עבודה מצד המעסיק יטען כי מערכת היחסים בין המעסיק לעובד היא מערכת יחסים של קבלן משנה או פרילנסר, ולכן, אין כל עילה לתביעה של העובד בבית המשפט. עם זאת, עם השנים נוצרו כמה מבחני פסיקה כדי לבחון את טיב מערכת היחסים של תן וקח, גם בעולם הקבלנות, על מנת לקבוע בסיס נכון ותקדימי לקביעות עתידיות.

זכויות עובד מעביד - המבחנים בפסיקה
זכויות עובד מעביד – המבחנים בפסיקה

מבחני הפסיקה בנושא זכויות עובד מעביד

אחד המבחנים הבולטים בנושא זכויות עובד מעביד הוא "מבחן השליטה והכפיפות", שהתחלף בחלוף השנים ל"מבחן ההשתלבות", שהוא הרלוונטי והנכון ביותר כיום בעיני בית המשפט, וזאת יודע כל עורך דין דיני עבודה העוסק בתחום. עם זאת, בחלק מהמקרים, משתמשים השופטים ב"מבחן המעורב" שכולל בתוכו כמה אלמנטים בכל המבחן, שאמורים לקבוע בצורה הטובה ביותר את טיב היחסים בין הצדדים.

מבחן השליטה והכפיפות בנושא זכויות עובד מעביד

מבחן השליטה והכפיפות קובע האם האם יש תנאי לקיומם של יחסי כפיפות בין הצדדים. המבחן בודק את היקף שליטתו של המעסיק על המועסק. ככל שהמעסיק היה מעורב יותר בשליטה על ביצועיו של המועסק, כך הוא היה דומיננטי יותר מבחינת אחיזתו על העובד מבחינת מתן זכויות עובד מעביד.

בסופו של דבר, נקבע לא רק האם המעסיק אמר למועסק מה לעשות, אלא גם אם אמר לו כיצד ומתי לעשות זאת. בסופו של דבר, קבלן לא אמור לקבל הוראות לגבי אופן העבודה, אלא פשוט לספק את השירות, שכן הוא המומחה בתחום.

 

מבחן ההשתלבות בנושא זכויות עובד מעביד

מבחן ההשתלבות הוא מבחן מתקדם יותר בנושא של זכויות עובד מעביד והוא עובד בצורה מעט שונה. מבחן ההשתלבות שואל לגבי האופי של המקום בו הוא עובד, והאם הוא יכול להשתלב שם מבחינה מקצועית במהלך עבודתו.

האם הוא חלק מהמערך הארגוני והאם הוא מקיים מערכת יחסים אינטנסיבית עם המעסיק ועם גורמים אחרים במקום העבודה. השאלה המרכזית היא האם פעולתו של העובד משתלב באופן אינטגרלי עם הפעילות הרגילה של מקום העבודה?

עורך דין דיני עבודה והמורכבות החוקית

עוד בנושא מבחן ההשתלבות, חשוב לשאול את השאלות המהותיות כדי להגיע לתשובה חד משמעית. האם הפסקת עבודתו של העובד תביא לפגיעה מהותית בעבודתו של מקום העבודה. מן הסתם, ככל שהעובד משמעותי יותר, הוא צריך לקבל זכויות עובד מעביד בצורה חוקית, וזאת גם אם הוא מוגדר כקבלן משנה. חשוב לזכור שקבלני משנה אמורים לתת עבודה נקודתית, ולא להפוך לאלמנט בלתי נפרד מהתפעול השוטף של העסק.

 

הסכמים רלוונטיים ונכונים על פי חוק

מרבית המעסיקים הם מאוד מסודרים, אך אנשים שנוטים לעבוד בצורה שהיא יותר "פריסטייל" צריכים לשים לב לפרטים הקטנים בנושא של ניצול יחסי עובד מעביד ולכן, שווה מאוד לעבוד עם עורך דין דיני עבודה באופן שוטף על מנת להימנע מטעויות ואי הבנות. עורך דין דיני עבודה יכול לעזור מאוד בהבנת ההתנהלות מול עובדים, מה מותר ומה אסור, ולדאוג שכל אחד מהעובדים יהיה חתום על הסכמים רלוונטיים ונכונים על פי חוק.

 

הוכחת התלות ואופי העבודה בנושא זכויות עובד מעביד

בתביעות של זכויות עובד מעביד צריך עורך דין ענייני עבודה להוכיח את אופי העבודה של העובד מול העסק, ובאם הוא מייצג את העובד, להוכיח תלות גדולה מאוד מצידו של המעסיק. באם הוא מייצג את המעסיק, הוא צריך להראות כי גם הפסקת עבודתו של העובד באופן חד צדדי ופתאומי, לא תפגע אנושות ביכולת של העסק לייצר כסף בעצמו.

המסקנה היא, כמו תמיד, לגבות את כל מה שניתן באמצעות חוזי תעסוקה נכונים, ולא לחרוג בסמכויות כאשר עובדים מול אדם המוגדר בצורה מסוימת, לבטח אם הוא קבלן משנה.

 

טיב הקשר והוכחה: האתגר של עורך דין דיני עבודה

עורך דין דיני עבודה יגיע לבית המשפט למשפט בנושא זכויות עובד מעביד עם תוכנית עבודה ברורה. לברר את טיב הקשר בין המעסיק לבין העובד. קשה מאוד להוכיח חריגה מקשר מסוים, מכיוון שבהרבה מקרים, החוזים הם סתמיים ולא ברורים, ולבטח קשה להבדיל בין בקשה אישית לבין הוראה מגבוה. עם זאת, חשוב לזכור את ההעדפה של בית המשפט לענייני עבודה כלפי העובד הפשוט, ויש לקחת זאת בחשבון, שכן ייצוג המעסיק יהיה מורכב יותר, אם התיק הוא אינו ברור.

 

בשורה התחתונה

מבחני הפסיקה של זכויות עובד מעביד הם כלי חשוב עבור בית המשפט, על מנת שיוכל להכריע בנושאים המורכבים הללו. כל עובד היה רוצה לקבל את מה שמגיע לו, כל עוד הוא מרגיש שהחוזה שלו לא הוגן בכל הנוגע ליחס ותנאי ההעסקה. הוא רשאי לתבוע, להשתמש בשירותיו של עורך דין דיני עבודה והוא אף יקבלו את היתרון היחסי בבית המשפט בעיני השופט. כל מה שצריך, זה קצת אומץ, יכולת להבדיל בעוולה במערכת היחסים ולהיכנס לתהליך עם עורך דין דיני עבודה טוב.

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.