חוק פיצויי פיטורים

פוטרתם מעבודתכם? רוצים לדעת האם מגיעים לכם פיצויי פיטורים? הגעתם למקום הנכון! במאמר זה נפרט רבות על נושא הזכאות לקבלת פיצויי פיטורין על פי חוק פיצויי פיטורים, ונסייע לכם למצוא את המענה הטוב ביותר במידה ופוטרתם ממקום עבודתכם. בהמשך תוכלו למצוא טיפים ועצות היכן למצוא מידע בכל הנוגע לחוק פיצויי פיטורים ולעזרה משפטית של עורך דין דיני עבודה.

מה אומר חוק פיצויי פיטורים?

חוק פיצויי פיטורים הינו חוק שמטרתו להגן על זכויותיהם של העובדים השכירים בארץ. הוא קובע שכל מעסיק אשר יפטר עובד מתום 12 חודשים לתחילת העסקתו תחתיו, ידרש לשלם לעובד פיצוי בגין אובדן מקור הכנסתו, למעט נסיבות יוצאות דופן. על פי חוק פיצויי פיטורים גם התפטרות בנסיבות מסוימות עשויה לזכות עובד בפיצויי פיטורין.

למרבה הצער, ישנם מקרים אשר בהם מפוטרים אנשים ומעסיקיהם פועלים בצורה לא חוקית ולא משלמים להם פיצויי פיטורים. אם חוויתם מקרה כזה על בשרכם, דעו כי תוכלו להיעזר בעורך דין דיני עבודה שיסייע לכם להילחם על הזכויות שלכם ולקבל את מה שמגיע לכם.

 

אילו זכויות נגזרות מחוק פיצויי פיטורים?

לכל עובד שכיר בישראל, אשר פוטר על ידי מעסיקו קיימת הזכות לקבל פיצויי פיטורים על פי חוק פיצויי פיטורים. לחוק סעיפים רבים ותנאים משתנים התלויים במקרי הפיטורים השונים והמגוונים. עם קבלת הפיצויים מגיעות לעובד על פי חוק, זכויות נלוות ומגוונות כגון פטור ממס הכנסה כשמדובר בכספי הפיצויים, הגבלות בנוגע לעיקול כספי הפיצויים, איסור על חתימת כתב ויתור לצורך קבלת פיצויים וכיוצא באלו.

במידה והנכם מעוניינים לחפש עוד מידע בנוגע לזכויותיכם כעובדים לאחר הפיטורים, תוכלו לעיין באתרים רבים באינטרנט המציגים ומרכזים את כל המידע שחשוב להכיר בנוגע לזכאות קבלת פיצויי פיטורים וחישוב סכומם.

 

חוק פיצויי פיטורים במצב בו עובד מתפטר בעצמו

ישנם מקרים בהם עובד מתפטר בעצמו ולא מפוטר על ידי מעסיקו, שבהם העובד יוכל בכל זאת לקבל פיצויי פיטורים. מדובר על התפטרות בדין מפוטר, כאשר העובד שעזב את עבודתו ביוזמתו עושה כן על רקע נסיבות כגון הרעה בתנאי ההעסקה, מעבר של העובד למקום מגורים המרוחק מאוד ממקום עבודתו, הגעת העובד לגיל פרישה, בעיה בריאותית של העובד או בני משפחתו המחייבת טיפול שוטף, לידה ועוד.

חוק פיצויי פיטורים
חוק פיצויי פיטורים

במידה ונסיבות כאלו הופכות רלוונטיות, העובד המתפטר ביוזמתו ידרש מבחינת חוק פיצויי פיטורים להציג הוכחה לכך שעבד במשך 12 חודשים ויותר אצל מעסיקו הנוכחי, וזאת כדי שיהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורין למתפטר.

 

שלילת הזכאות לפיצויי פיטורים על פי  חוק פיצויי פיטורים עקב תפקוד לקוי

ישנם מקרים בהם לא יהיה זכאי עובד לפיצויים לפי חוק פיצויי פיטורים גם אם הוא מפוטר בידי המעסיק שלו. מקרים אלו יכולים להתרחש כאשר עובד התנהל במקום עבודתו בצורה לקויה באופן מובהק ולא עשה את עבודתו כראוי, או שביצע כלפי מעסיקו עבירה שיש עימה קלון.

בעצם כך, התנהלותו של העובד מנעה מהמעסיק את המשך העסקתו במקום העבודה הנוכחי. לכן במצב כזה, מעסיקו של העובד לא יצטרך לשלם לו פיצויי פיטורין על פי חוק פיצויי פיטורים. מקרים כאלו עלולים ליצור עימותים בין מועסק למעסיק ויכולים לחייב את התערבותו של עורך דין דיני עבודה אשר יועסק על ידי כל אחד מן הצדדים במטרה לעזור לכל צד להגן על זכויותיו בבית הדין לעבודה.

 

שלילת חוק פיצויי פיטורים עקב גניבה

אחד מהמקרים בהם לא יהיה זכאי מועסק לפיצויים לפי חוק פיצויי פיטורים הוא עקב גניבה בעבודה. כאשר עובד גונב מהמעסיק שלו וזו הסיבה שבגללה הוא מפוטר, אוטומטית נשללת זכותו לקבלת פיצויי פיטורים. במידה ומעוניין המועסק לערר על כך, שמורה לו הזכות לערב עורך דין דיני עבודה העוסק במתן הגנה משפטית בנושאים הללו ויוכל לעזור לעובד להבין את זכויותיו ואת סיבת שלילת הפיצויים.

שלילת פיצויי פיטורים עקב אלימות של העובד על פי חוק פיצויי פיטורים

מקרה נוסף בו לא יהיה זכאי מועסק לפיצויים הוא בשל אלימות פיזית/ מילולית מצד העובד. במידה וזה קורה ניתן יהיה לשלם למועסק חלקית את הפיצויים. כל זה תלוי בחומרת מעשה האלימות שביצע, בנזק שגרם, בכמות הזמן שעבד באותו המקום, במעמד שלו, בתפקידו ובמספר הפעמים ומשך הזמן שהתנהל בצורה אלימה.

במקרים חריגים ניתן יהיה לשלול לגמרי את הפיצויים על פי חוק פיצויי פיטורים ולפי שיקול הדעת של בית הדין לעבודה. במידה והמועסק מעוניין לערער על החלטה שמתקבלת, הוא רשאי לשכור את שירותיו של עורך דין דיני עבודה ולהיעזר בו להגנה משפטית.

 

על חשיבות הסיוע מעורך דין דיני עבודה בנושא חוק פיצויי פיטורים

ישנם מצבים בהם זוהי זכות העובד לקבל פיצויים על פי חוק פיצויי פיטורים בארץ, אך מתעוררות בעיות מול המעסיק. במקרים אלו, ניתן להיעזר בעורך דין דיני עבודה. עורך דין דיני עבודה הוא בעל מקצוע עם ידע רב בנושא שמוכן להציע הגנה משפטית ועזרה במיצוי זכויות עובדים מול מעסיקיהם. בעזרתו, תוכלו להילחם על זכויותיכם ולקבל את מה שמגיע לכם במידה וחלה פגיעה בזכויותיכם.

 

הערך המוסף של עורך דין המתמחה בדיני עבודה בהקשר של חוק פיצויי פיטורים

עורך דין דיני עבודה הינו עורך דין במקצועו ומשמש כעורך דין לכל דבר בכל הנוגע לנושא של חוק פיצויי פיטורים ובהגנה משפטית על המועסק. פעמים רבות, יכול לקרות מצב בו עובד אשר מפוטר ע"י מעסיקו אינו מכיר את זכויותיו בכל הנוגע לקבלת הפיצויים. במקרה כזה, ניתן לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני עבודה שצבר ניסיון ספציפי לנושא זה, ויוכל לעזור למועסק לדרוש מהמעסיק את מה שמגיע לו בביטחון מלא.

 

חוק פיצויי פיטורים – סעיפים חריגים

יש כמה מקרים בהם מגיע לעובדים לקבל פיצויי פיטורים. המקרה הקלאסי והנפוץ ביותר הוא פיטורים של המועסק בשל קיצוצים בחברה / אי התאמה וכו'. בנוסף, קיימים מקרים נוספים חריגים יותר בהם מגיע לעובד לקבל פיצויי פיטורים לפי חוק פיצויי פיטורים, כגון תרחיש בו המעסיק פשט רגל, בעת חילופי מעסיקים, במקרה שעובד נעצר למשך שישה חודשים ובמקרה שמעסיק העובד נפטר.

ישנו עוד מקרה שבו מגיע לשאריו של העובד פיצויי פיטורים וזה במקרה שאותו עובד נפטר מסיבה כלשהי. לפי חוק המעסיק מחויב לשלם לשאריו של העובד פיצויי פיטורים. מטרת סעיף זה הינו להגן על מי שנשאר מאחור ולעזור באופן כלכלי למשפחה להתמודד עם המצב.

אנשים רבים לא מודעים לכך. ולכן, קיימים בשוק עורכי דין רבים המתעסקים בנושאים הללו אשר אליהם ניתן לפנות לקבלת מענה מלא בנושא. עורך דין מסוג זה נקרא עורך דין דיני עבודה ועיסוקו כולל עזרה בנושא והגנה משפטית יעילה ביותר.

 

בשורה התחתונה

כפי שאנו מבינים לפי האמור לעיל, קבלת פיצויים מגיעה לעובדים במקרים רבים ולאו דווקא במקרה בו העובד מפוטר ביוזמת המעסיק. ישנם מקרים חריגים אשר בהם העובד התפטר בעצמו ועדיין יוכל לקבל את פיצויי הפיטורים וכל זאת לפי חוק פיצויי פיטורים בישראל. מטרתו העיקרית של חוק פיצויי פיטורים אם כן, הינה להגן על העובדים ומומלץ להיעזר בעורך דין דיני עבודה כדי למצות את זכויותיכם על פי חוק זה.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.